Ми проповідуємо Христа розп'ятого (1Кор.1:23)

А Він був ранений за наші гріхи, за наші провини Він мучений був, кара на Ньому була за наш мир,
Його ж ранами нас уздоровлено! Усі ми блудили, немов ті овечки, розпорошились кожен на власну дорогу,
і на Нього Господь поклав гріх усіх нас! 
(Ісаї 53:5,6)

Ukrainian English Russian

Проповіді - пояснення

Book icon     audio      Video

 


 

Проповідь п.В.Хаустова Івана 14:1-11 "ДОРОГА".(на 2-гу чи 3-тю неділю по Великодню)

Проповідь пастора В.Хаустова на Івана 14:1-11 №13-1-Б-2 "ДОРОГА" на 3-тю неділя по Великодню або на якусь із неділь по Трійці.

 

Тернопіль, Семінарія Святої Софії, Каплиця Христа-Викупителя, 27 вересня 2005р. (№1)

Харківгромада Всіх Святих, орендований зал в ДК на площі Руднєва, 7. 25 грудня 2005 року (№2).

Ізюм, місія, приватна квартира, 25 грудня 2007 року.

Харківгромада Всіх Святих, орендований зал в Будинку Письменника на вулиці Чернишевська, 59. 22 травня 2016 року (№2).

Полтава, служіння для вірних УЛЦ з Харкова в розпорошенні та для гостей у храмі "ПРИМИРЕННЯ" НЄЛЦУ, 26 липня 2022 року.

 

СЛУХАТИ АУДІОПРОПОВІДЬ

 

 Івана 14:1-11: 

 IX1 Нехай серце вам не тривожиться! Віруйте в Бога, і в Мене віруйте!  2 Багато осель у домі Мого Отця; а коли б то не так, то сказав би Я вам, що йду приготувати місце для вас?  3 А коли відійду й приготую вам місце, Я знову прийду й заберу вас до Себе, щоб де Я були й ви.  4 А куди Я йду – дорогу ви знаєте.  5 Говорить до Нього Хома: Ми не знаємо, Господи, куди йдеш; як же можемо знати дорогу?  6 Промовляє до нього Ісус: Я дорога, і правда, і життя. До Отця не приходить ніхто, якщо не через Мене.  7 Коли б то були ви пізнали Мене, ви пізнали були б і Мого Отця. Відтепер Його знаєте ви, і Його бачили.  8 Говорить до Нього Пилип: Господи, покажи нам Отця, і вистачить нам!  9 Промовляє до нього Ісус: Стільки часу Я з вами, ти ж не знаєш, Пилипе, Мене? Хто бачив Мене, той бачив Отця, то як же ти кажеш: Покажи нам Отця?  10 Чи не віруєш ти, що Я в Отці, а Отець у Мені? Слова, що Я вам говорю, говорю не від Себе, а Отець, що в Мені перебуває, Той чинить діла ті.  11 Повірте Мені, що Я в Отці, а Отець у Мені! Коли ж ні, то повірте за вчинки самі. (Переклад Івана Огієнка).

 

Інші читання: Плач Єремії 3:18-26, Євреїв 4:14-16.

Гімн зі СЛУЖЕБНИКА УЛЦ (2003 року) №101 “Ти – шлях: Тобою біжимо від смерті!”

Domenichino Domenico Zampieri Italian - The Way to Calvary-2

Доменікіно (1581-1641). Шлях на Гогофу.

 

 Благодать вам та мир від Бога Отця нашого й Господа Ісуса Христа!

 

    Сьогодні буде проголошено другу проповідь із циклу на Слово Боже з Євангелія від Івана, розділ 14-й, вірші 1-11. І головним віршем знову буде 6-й: “Промовляє [...] Ісус: Я дорога, і правда, і життя. До Отця не приходить ніхто, якщо не через Мене”. Сьогодні ми зосередимо нашу увагу саме на слові ДОРОГА. І допоможе нам у  роздумах попередній 5-й вірш. “Говорить до Нього Хома: Ми не знаємо, Господи, куди йдеш; як же можемо знати дорогу?”.

La incredulidad de Santo Tomás Stom-2 Saint Thomas - Diego Velazquez

Маттіас Стомер (бл. 1600 - після 1652). Увірування Хоми. Дієго Родри́гес де Вела́скес (1599-1660). Святий Хома.  

 

   Як ми сприймаємо це слово, це поняття – ДОРОГА? – У нашому повсякденному житті? Дорога. Вона може вести до приємної чи довгоочікуваної мети, наприклад, на відпочинок. Це може бути і відвідування Батьківщини чи своїх родичів після тривалої перерви. Поїздка може бути діловою. Дорога може бути сумною: хтось їде на похорон близької людини, когось життя жене на чужину в пошуках кращої долі, а хтось тікає від війни, ставши вимушеним переселенцем чи біженцем. Але, в будь-якому разі, дорога нас завжди хвилює. Ми намагаємося належно до неї приготуватися, ми боїмося забути документи, гроші, квитки чи (як в тому старому жарті) рояль, на якому все це лежить… Ми переймаємося тим, щоб не запізнитися на вокзал… Більше чи менше, а нервуватися доводиться всім. Психологи твердять, що така дорожня нервовість пов’язана зі страхом смерті. Начебто ми підсвідомо асоціюємо дорогу із життям, а кінець дороги - із кінцем життя, зі смертю. Можливо, що й так. Згадаймо такі народні приказки та сталі вирази: “Життя прожити – не поле перейти” або “життєва дорога”. До речі, останнє – “дорога життя” – суто біблійний вираз.

Fritz von Uhde - Der Gang nach Emmaus 1891-1120

Фріц фон Уде (1848-1911). Ісус по дорозі в Емаус з двому учнями (Лука 24).

 

    Але для того, щоб розуміти, що дорога – це ризик, нам не потрібні поради психологів. Звісно, нині люди долають шлях дуже швидко та не гинуть в дорозі так часто, як раніше. Наприклад, на нас зазвичай не нападають хижі звірі чи розбійники. Але скільки життів забирають сучасні зручні засоби пересування! Авіакатастрофи, аварії на залізницях... І, нарешті, автомобільні катастрофи (так звані ДТП), у яких нині гине більше людей, аніж у збройних конфліктах разом у всіх “гарячих точках” світу…

S. V. Ivanov. On the road. Death or a migrant. 1889

Сергій Іванов (1864-1910). На дорозі. Смерть переселенця.

 

    І хто з нас певен, що не сяде у “нещасливий літак” чи у “нещасливий потяг”. Хто певен, що не помилиться за кермом автомобіля сам, чи не стане жертвою помилки іншого водія? І тому навколо подорожування завжди багато різних забобонів та прикмет, тому так популярні різноманітні амулети та обереги. Ну а добрі християни перед далекою дорогою моляться до Господа самі та просять помолитися за себе своїх друзів та пастора. До речі, ми маємо також прохання за подорожніх у нашій літургії (як і зразкові молитви в наших молитовниках).

    А тепер подивімося на все це трохи ширше – як на нашу життєву дорогу або як на ті шляхи, якими ми ходимо в цьому житті. Випускник вступає до університету. Чи багато хто певний, що по закінченні вузу саме в цих фахівцях буде потреба на сучасному примхливому ринку праці? Або інша ситуація: хлопець та дівчина вирішили взяти шлюб. І якщо навіть вони закохані до нестями, то хто з їхніх ближніх певен на всі 100%, що цей шлюб не розпадеться, і то доволі скоро? Особливо, коли молоді не об'єднані Христом...

Dagnan Bouveret Une Noce chez le photographe-1400

Паскаль Адольф Жан Даньян-Бувре (1852-1929). Весільна фотографія.

 

    Отже, хто з нас певний своєї дороги? Хто знає, чи наші шляхи не є помилковими? Хто певний свого майбутнього? Мабуть, ніхто. Інакше б астрологи та так звані “провидці майбутнього” не мали б таких гарантованих заробітків.

   Минулого разу ми знову пересвідчились, що тільки Бог є правдивим. І наш Господь Ісус Христос, назвавши Себе ПРАВДОЮ, ще раз чітко проголосив Свою божественність. І, назвавши Себе ДОРОГОЮ, Він називає Себе ПРАВДИВОЮ ДОРОГОЮ.

Bild zur Predigt. Jesus mit seinen Jüngern im Konrfeld-1100

Johannes Raphael Wehle ?? (1848-1936). Ісус навчає учнів, дорогою через поле.

 

    Але як тоді щодо нас? Як ми можемо бути певні у правдивості шляхів, які ми вибираємо, коли ми самі неправдиві? Бог промовив до нас устами Соломона – царя, мудреця, пророка і, разом із тим, грішника із великим досвідом: “Буває, дорога людині здається простою, та кінець її – стежка до смерти”. (Прип.16:25).

    Отже, коли ми неправдиві, коли ми не маємо певності у справах цього світу, то тим паче не можемо знати Дороги, яка веде до Бога, до Правди. До Праведності та до Життя. Безпосередній Хома задав Ісусу дуже слушне запитання: “Як же можемо знати дорогу?” (в.5).

Rohlfs Berkaer Landstrasse anagoria 1889 1500
Christian Rohlfs (1849-1938). Дорога на Беркі. 

 

   Є так звані “вічні питання”, що важкі для нас: “Що є правда? Які шляхи є правильними в цьому житті?” Нам здається, що на ці питання важко відповісти однозначно. Ми любимо різноманітність у житті. Любимо спілкуватися із різними людьми, читати нові книжки чи дивитися нові фільми, любимо подорожувати до інших країн чи незнайомими нам куточками України. Інколи ця любов до різноманітності та пошуків кращої долі завершується еміграцією та зміною громадянства. Нещодавно таке засуджувалося. А тепер ми часто радіємо, якщо хтось із наших ближніх потрапив у багатшу країну та може пожити „по-людськи”. Але у царині сімейного життя така любов до різноманітності та невміння щиро порозумітися із найближчими людьми інколи призводить до розлучення. Звична, здається, ситуація для сьогодення. Але Біблія і Сам наш Господь Ісус Христос називає це гріхом.

Belmiro de Almeida Arrufos Lovers Quarrel 1887

Belmiro de Almeida (1858-1935). Сварка коханців.

 

    Ми любимо експериментувати, ми пишаємося, коли досягаємо мети власними силами. У хвилини відпочинку "пересічний українець" любить розмірковувати над тим, які шляхи ведуть до Бога, чи то пак, "як багато шляхів веде до Бога". Наприклад, "усі релігії ведуть до Бога, і тому всі щирі віруючі у будь-якого бога чи богів прийдуть до вічного життя". Але Христос каже: „До Отця не приходить ніхто, якщо не через Мене” (в.6б). Дехто ж пропонує інший варіант: кожна чесна людина, кожна людина, яка веде моральне життя, буде врятована Богом. Можливо і так. Тільки де ви бачили абсолютно чесну та моральну людину? Адже “кожна людина неправдива” (Рим.3:4). Тобто, кожна людина грішна. Кожна людина перебуває у темряві своїх гріхів. Соломон говорить: “Дорога ж безбожних як темність: не знають, об що спотикнуться...” (Прип.4:19).

Frans Francken II Mankinds Eternal Dilemma The Choice Between Virtue and Vice-1600

Hieronymus Francken the Younger or Hieronymus II (1578-1623). Вічна дилема людства: "Вибір між добром та злом".

 

    У духовних справах ми часто помиляємося, шукаючи шлях до Бога самотужки. Нині ми атаковані безліччю нехристиянських культів, що використовують іноді й біблійні елементи, але зрікаються найголовнішого – визнання того, що Ісус Христос – то Господь, наш єдиний Спаситель. І Письмо застерігає нас проти таких вчителів: “І багато-хто підуть за пожадливістю їхньою, а через них дорога правдива зневажиться" (2Петр.2:2).

    А Ісус говорить: “Увіходьте тісними ворітьми, бо просторі ворота й широка дорога, що веде до погибелі, і нею багато-хто ходять. Бо тісні ті ворота, і вузька та дорога, що веде до життя, і мало таких, що знаходять її!” (Мат.7:13-14).

Gerard van Honthorst - King David Playing the Harp-1224 

Gerard van Honthorst (1590-1656). Давид, співаючи, молиться Господу.

 

    Так, грішнику неможливо самому знайти єдиний шлях до Господа. І тому цар Давид просить Бога:“Повідом Ти мене про дорогу, якою я маю ходити” (Пс.143:9а). Отже, Давид, як і Хома, хоче знати дорогу до Бога. І цар Давид знає, у Кого її питати – у Самого Господа! І його псалми ми тепер читаємо в Слові Божому. Хома не знає, не розуміє куди збирається йти Христос. І він також питає про дорогу в Господа, в Ісуса! І нині ми читаємо ці слова, навчаючись від Євангеліста Івана та Святого Духа.

    Що ж, для того, щоб приготувати для нас місця на Небесах, а потім забрати нас туди із Собою, наш Господь повинен був пройти Своєю хресною дорогою. І все це мало статися вже ось-ось. Адже це Слово Боже про Дорогу, Правду та Життя є частиною прощальної мови нашого Господа до учнів під час Таємної Вечері, перед борінням у Гетсиманії, перед Голгофськими стражданнями.

bouveretlastsupper-2

Паскаль Адольф Жан Даньян-Бувре (1852-1929). Таємна Вечеря.

 

    Однак 11-м віршем сьогоднішнього Слова Божого потішальна мова Ісуса до учнів не завершується. Прочитаймо ще 4 вірші із 14-го розділу Євангелія від Івана. Адже вони стосуються не тільки апостолів, але й нас. Господь говорить: “Я не кину вас сиротами, – Я прибуду до вас! Ще недовго, і вже світ Мене не побачить, але ви Мене бачити будете, бо живу Я – і ви жити будете! Того дня пізнаєте ви, що в Своїм Я Отці, а ви в Мені, і Я в вас. Хто заповіді мої має та їх зберігає, той любить Мене. А хто любить Мене, то полюбить його Мій Отець, і Я полюблю Його, і об’явлюсь йому Сам.” (Ів.14:18-21).

    Дорогі у Христі! Сьогодні ми роздумували над тим, якою є Єдина Правдива Дорога до Бога. І що це за дорога?

James Tissot French 1836-1902

Джеймс Тіссо (1836-1902). Дорога до Еммаусу.

 

    Але ж це Сам Господь Ісус Христос є цим ШЛЯХОМ, і, ведучи нас із Собою, Він Сам дає нам ПРАВДУ і ЖИТТЯ! Христос зробив усе, що необхідно для нашого спасіння: взявши на Себе всю нашу неправдивість, Він усі наші гріхи поховав їх разом із нашою смертю наприкінці Своєї хресної дороги. І якщо Господь уже знищив наші старі гріхи, якщо кров Ісуса очищує нас від усякого гріха – то це не означає, що ми маємо свідомо чинити нові переступи. Якщо ми християни, то йдімо ДОРОГОЮ ЖИТТЯ разом із Ісусом, – і тоді ми зможемо бути схожими на Нього. І коли Ісус перебуває в нас – потішаючи нас Своїм Словом, підкріплюючі нас Своїм тілом і Своєю кров’ю у Господній Вечері, – то робімо добро! Робімо добро протягом цього чудового часу, який дано нам Богом на цій землі! І робімо це добро не з обов'язку, але у любові до ближнього та будучи певними, що нас очікують найкращі кімнати на небесах не через наші діла, а тільки з Милості Божої та заради Любові нашого Господа!

 IX

Христос-Вседержитель. мозаїка купола церкви Богородиці, Стамбул, 14 століття. (нині мечеть Фехіє Джамі).

 

 Отже, нехай серця ваші не тривожиться! Віруйте в Бога, покладайтеся на Господа нашого Ісуса Христа, довіряйте Слову Божому! Амінь!

 

ЧИТАТИ ПОПЕРЕДНЮ ПРОПОВІДЬ на ІВАНА 14:1-11 на тему "ПРАВДА"

 

 

ЧИТАТИ НАСТУПНУ ПРОПОВІДЬ на ІВАНА 14:1-11 на тему "ЖИТТЯ"

 

 

Проповіді - інші джерела

 


У Лютеранській Церкві проповідь займає центральне місце у Службі Божій (сподіваємось, що і в будь-якій іншій Християнській конфесії). Хіба що лютерани ставлять поруч із проповіддю Слова ще належне вживання Таїнства (Хрищення та Господньої Вечері). Але хіба можна уявити застосування Таїнства без проповіді Слова? Детальніше про зв’язок між проповіддю і Таїнством дивіться у розділі «ЗНАЙОМСТВО ІЗ ЛЮТЕРАНСТВОМ».

Отже, ми не випадково вибрали візуальним символом нашого сайту картину Лукаса Кранаха Старшого «Мартін Лютер проповідує Слово Боже».  Значення проповіді в Церкві неможливо переоцінити, бо тільки Слово Боже може нас спасти і змінити. Проповідь Закону Божого веде нас до пізнання гріха і власної неспроможності спастися (Рим.3:19). А проповідь Євангелія оживляє грішника, дає йому народження згори.

Бо тільки через Своє Слово Бог дає нам спасаючу віру.  Св.Павло і Святий Дух говорять: «Тож віра – від слухання, а слухання через Слово Христове» (Рим.10:17). Тільки свідчення про «Христа розп’ятого» (1Кор.1:23), тільки це «Слово про хреста» (1Кор.1:18) є «силою Божою на спасіння кожному» (Рим.1:16).

Лютеранська Церква завжди проповідували «спасіння кожному», тобто те, що Ісус помер «за всіх», «за весь світ» (Ів.1:29, Ів.3:16, 1Ів.2:2, Тита 2:11).  Ось тому і Слово Боже має бути проповідуване «для всіх»: для людей всіх вікових груп (як ви бачите на картині Кранаха, Лютер проповідує і для дорослих, і для дітей), для «всіх народів» (євреїв і греків (Рим.1:16б), німців та українців, американців і африканців тощо), таким чином, Слово повинно проповідуватися до нас особисто, а ми також маємо свідчити всім. Для публічної проповіді в Церкві Бог запровадив посади служителів, від імені яких Святим Духом говорить Апостол: «Оце ми як посли замість Христа, ніби Бог благає через нас, благаємо замість Христа: примиріться з Богом! Бо Того, Хто не відав гріха, Він учинив за нас гріхом, щоб стали ми Божою праведністю в Нім!» (2Кор.5:20).  Проповідь спасіння в Ісусі – це воля Божа, яка має виконуватися до Другого приходу Спасителя.

Підсумовуючи вище сказане, підкреслимо: подібним до того, як проповідь має бути центром Служби Божої, то серцевиною проповіді є свідчення про «Христа розп’ятого» (так, як це робив Лютер і як завжди робили конфесійні лютерани; так, як це зобразив на картині Лукас Кранах).  У такій проповіді зустрічаються Закон і Євангеліє у своїх найбільш виражених проявах: наші гріхи вбили нашого Господа Ісуса, але саме через те, що наші гріхи добровільно взяв на Себе Ісус, Який «був виданий за наші гріхи і воскрес для виправдання нашого» (Рим.4:25), то й Отець «вас, що мертві були в гріхах та в необрізанні вашого тіла, Він оживив разом із Ним, простивши усі гріхи, знищивши рукописання на нас, що наказами були проти нас, – Він із середини взяв його та й прибив на хресті» (Кол.2:13-14). 

Певно, в широкому розумінні ми можемо назвати проповідями і свідчення про Ісуса нашому другу, який не знає милостивого Бога, і подібні свідчення на вуличних євангелізаціях незнайомій людині. Проповідями можна назвати й виступи служителів на різноманітних громадських заходах, і виступи на телебаченні, й інші свідчення на якусь конкретну тему і поза контекстом Служби Божої. Хоча вони нерідко і є тематичними, але їхня головна та обов’язкова ознака та, що вони виголошуються на певне місце із Святого Письма. Інша принцип, за яким підбираються проповіді для цієї сторінки: тут ви зможете ознайомитися тільки із тими проповідями Слова, які виголошені  на Службі Божій у Громаді УЛЦ «ВСІХ СВЯТИХ» у Харкові (або, часом, у місії нашої Церкви на Харківщині). Зазвичай це саме проповіді місцевого парафіяльного пастиря, хоча ми з радістю вміщуємо на цій сторінці й проповіді інших пастирів, які були виголошені ними у парафії в Харкові особисто або прочитані конфірмованими членами нашої парафії, які проводили служіння за відсутності в певну неділю місцевого пастиря. 

Пастир Віктор Хаустов

Календар

СвятийДухХрест2

Молитви

Duerer-Prayer2

 

Аудіо проповіді

st peter preaching in the presence of st mark big

Аудіо музика

Gaudenzio Ferrari 002

Час Реформації

ЧАС РЕФОРМАЦІЇ - заставка

Українське лютеранство

Blog-V-Gorpynchuka

Блог п. Т.Коковського

Blog-Tarasa-Kokovskogo

Віттенберзький соловей

Wittenberg-Nightingale

Семінарія Св.Софії

УЛБ-222