Ми проповідуємо Христа розп'ятого (1Кор.1:23)

А Він був ранений за наші гріхи, за наші провини Він мучений був, кара на Ньому була за наш мир,
Його ж ранами нас уздоровлено! Усі ми блудили, немов ті овечки, розпорошились кожен на власну дорогу,
і на Нього Господь поклав гріх усіх нас! 
(Ісаї 53:5,6)

Ukrainian English Russian

Проповіді - пояснення

Дорогі брати і сестри!

Парафія «ВСІХ СВЯТИХ» УЛЦ у Харкові рада вітати Вас на сторінці розділу ПРОПОВІДІ свого офіційного сайту.

  Звертаємо вашу увагу на те, що цей розділ поділений на три частини:

Book icon     audio      Video

 


 

Проповідь п.В.Хаустова Ісаї 44:21-23 ГОСПОДЬ ВИКУПИВ ВАС (на 20-ту неділю по Трійці)

Пастор Віктор Хаустов: Проповідь №003-5 на Ісаю 44:21-23 на 20-ту неділю по Трійці ГОСПОДЬ ВИКУПИВ ВАС

Харків, Громада Всіх Святих, 6 листопада 2016р.  

 

 

СЛУХАТИ аудіопроповідь

 

Jesaja MichelangeloІсая 44:21-23

21 Пам'ятай про це, Якове та Ізраїлю, бо ти раб Мій! Я тебе вформував був для Себе рабом, Мій Ізраїлю, ти не будеш забутий у Мене!

22 Провини твої постирав Я, мов хмару, і немов мряку гріхи твої, навернися ж до Мене, тебе бо Я викупив!

23 Радійте, небеса, бо Господь це зробив; викликуйте радісно, глибини землі; втішайтеся співом, о гори та лісе, та в нім всяке дерево, бо Господь викупив Якова, і прославивсь в Ізраїлі!

Інші читання:   Ефесян 4:22-32, Матвія 9:1-8. Псалом 117(118):1-14. „Дякуйте Господу, добрий бо Він...”

Гімн 74 „Радість, радість, що від Бога!”

 

Благодать вам та мир від нашого Господа Ісуса Христа!

Словом Божим, яке ми сьогодні розглянемо буде наше літургійне читання із Старого Заповіту, книга пророка Ісаї, розділ 44, вірші із 21 по 23.

Уважаймо: 21 Пам'ятай про це, Якове та Ізраїлю, бо ти раб Мій! Я тебе вформував був для Себе рабом, Мій Ізраїлю, ти не будеш забутий у Мене! 22 Провини твої постирав Я, мов хмару, і немов мряку гріхи твої, навернися ж до Мене, тебе бо Я викупив! 23 Радійте, небеса, бо Господь це зробив; викликуйте радісно, глибини землі; втішайтеся співом, о гори та лісе, та в нім всяке дерево, бо Господь викупив Якова, і прославивсь в Ізраїлі!

Шановні брати та сестри, чи не є цей старозаповітний текст справжньої Доброю Новиною для нас, грішників? Адже тут говориться про прощення усіх наших гріхів. Одразу пригадується, що книгу Ісаї ще отці Церкви називали п’ятим Євангелієм. І це справді Євангеліє, бо пророк засвідчує: «Так, абсолютно всі ваші гріхи стерті, розігнані, як мряка, як хмари, врешті-решт, вони знищені!» Це і є Добра Новина від Бога.

Здається, це справжній “Гімн радості”! І все радісне стосується Господа, походить від Нього! Він зробив для нас все: «вформував», тобто, створив; Він завжди пам’ятає про нас, опікується нами; Він пробачає наші гріхи – «постирав» їх, «наче хмару», і, нарешті, Він викупив нас! Але у цьому гімні є дві сумні ноти. І обидві стосуються нас. По-перше, це “гріхи”. Якщо вони й прощені, то в минулому хтось від них постраждав (а, можливо, страждає і досі від їхніх наслідків). По-друге, це Божі слова: “навернися до Мене”. Тобто, маючи привілей бути Божими викупленцями, ми ще можемо відмовитися від цього привілею, відвернутися від Господа.

Що ж, насправді, ми не можемо здобути чи заслужити прощення; насправді, ми самі не можемо навіть прийти до Бога та примиритися з Ним (хоча спроможні відвернутися). Бо все добре – походить згори – від Отця світил (Як.1:17)! Примирення – це винятково Його Божа ініціатива. Не забуваймо, що Він є не тільки Творцем неба та землі, але й Творцем тіла та духу кожного із нас. Він вформував нас, як говорить про це Ісая. І, таким чином, Бог є автором нашого життя, ну а якщо так, то Він має на нас авторські права – певні вимоги щодо нашої поведінки, нашого ставлення і до ближнього, і до Самого Творця. Бо Він вформував нас для Себе (в.21б)!

Micelangelo-Stvorennia-Adama-1416

Мікельанджело Буанаротті (1475-1520). Створення Адама.

Подивимося тепер на інше Слово із сьогоднішнього читання. Святий Павло бажає нам всім бути ласкавими один до одного. Він говорить: „Нехай жодне слово гниле не виходить із уст ваших” (Еф.4:29а). Чи це можливо? Чи хтось із нас, тут присутніх, є настільки досконалим, що ніколи не говорить жодного несправедливого, жодного образливого слова?

Поміркуємо ще трохи. Чи є наші думки чистими? Кожна чесна людина має визнати перед собою і Богом: «Ні!» Уявіть собі, чи не була б це найжахливіша та заслужена кара за наші гріхи, якби наші ближні могли «читати» всі наші думки? Чи ви б погодились на таку кару? „Людське серце найлукавіше над все та невигойне, хто пізнає його?” (Єр.17:9).

Але є один Ближній і Всюдисущій, Який знає весь цей жах, що буяє часом у наших душах, цю мряку гріха, що огортає наше серце. Це Сам Бог. І Він говорить: „Я Господь, що досліджує серце, що випробовує нирки, щоб кожному дати згідно з путтю його, за плодом учинків його.” (Єр.17:10).

На кого ми схожі? Чи не на того нещасного розслабленого, про якого нам оповідає євангеліст Матвій у 9-му розділі? Хворий не може нічого зробити власними силами для свого уздоровлення, він навіть не може самостійно дістатися до Ісуса. Цього каліку приносять до Ісуса друзі.

Як же Ісус виліковує цього нещасного? Він не робить операції, не застосовує чудодійних ліків. Він лікує Словом. Ісус говорить тільки одне: „Прощаються тобі гріхи” (Мт.9:2). Син Людський має владу пробачати наші гріхи. Ісус постирав провини цього чоловіка, як хмару, Він розігнав цю мряку гріха, яка мучить кожного. Адже ми всі хворі від народження, від зачаття, через гріх наших прабатьків у Раю. І щоб вилікувати цю хворобу нема іншого лікаря, крім Ісуса, і тут нема інших ліків, крім Його слів: „Прощаються тобі гріхи”.

Am-Teich-Bethesda-von-William-Hogarth-23771

William Hogarth (1697-1764). Ісус зцілює паралітика. 

Але чому часом буває, що ми можемо легко згрішити знову? Я думаю, через дві причини. По-перше: гріх все ще має велику силу в цьому світі, навіть у житті віруючого. По-друге, ймовірно, що ми часом забуваємо, яку ціну Ісус заплатив за наше прощення. Пророк Ісая, натхнений Святим Духом, ще за 700 років до приходу Спасителя говорить: „Провини твої постирав Я, мов хмару, і немов мряку гріхи твої, навернися ж до Мене, тебе бо Я викупив!” Отже, ми викуплені! Можливо, звучить трохи дивно для нас, людей ХХІ століття? Принаймні звучало до початку війни на Донбасі. Бо тепер питання обміну полонених чи їх викупу у всіх на слуху.

А якщо ми ще згадаємо й нашу не таку вже й давню історію козацьких часів, то переконаємося, що питання викупу із рабства для наших предків поставало частенько. Мова тут йде викуп із татарського або турецького полону, де українці були справжніми рабами. Нашими предками торгували на ринках Криму, як звичайним товаром. Татари захоплювали українців силою під час несподіваних набігів. І більш заможні родичі могли іноді викупити свого брата, сестру, чи батька... І тут поставало два питання: перше – спроможності викупити свого родича, друге – бажання його викупити. Звісно, більшість простих селян не мали ніякої надії на викуп, адже їхні родичі не мали достатньо грошей чи статків. Але бувало, що родичі не дуже й хотіли витрачатися. Наш земляк Григорій Квітка-Основ’яненко у притаманному йому гумористичному стилі в одному своєму відносно маловідомому творі вклав такі слова в уста персонажа про полоненого односельця: «Він такий ледащо, що за нього й доброго татарина шкода віддавати». Але це вже оповідання про останні роки татарських набігів на Слобожанщину.

Boulanger-gustave-clarence-rudolphe-french-1824-1888-the-slave-market

Гюстав Кларен Родольф Буланже (1824-1888). Ринок рабів.

Зазвичай же полоненим та їх родичам було не до сміху. Нам всім, думаю, добре відома доля героїні народної думи Марусі Богуславки. Вона, звільняючі козаків із полону в Стамбулі, говорить такі слова: „Нехай батько й мати маєтків не збувають, великих скарбів не збирають, нехай мене, дівки-бранки, Марусі, попівни Богуславки, з неволі не викупають, бо я вже потурчилась, побусерменилась...” Отже, рабство – велика проблема. Маруся-Богуславка не почувала себе гідною повернутися на Батьківщину, вона не думала, що її зрада християнській вірі в умовах полону може бути прощена рідними, вона воліла швидше загинути. Але чи пробачив її  Небесний Отець? У разі, якщо вона покладалася на Христа та просила Його Милості, у нас не має бути сумнівів що її прощено.

Маруся-Богуславка 2 Маруся-Богуславка Venetian Artist of the 18 century The Portrait of Roksolana

Маруся-Богуславка.  Маруся-Богуславка звільняє полонених козаків. Роксолана.

Буває і по-іншому. Мало того, що стан раба принизливий, але іноді, звикнувши, пристосувавшись до нього, людина почуває себе зручно. Чи погодилась би “суперуспішна рабиня” Роксолана, будучи улюбленої дружиною турецького султана, повернутися із палацу у Стамбулі на рідну Рогатинщину? Якщо б їй хтось це запропонував тоді? Так, людина багато до чого звикає. У рабстві може бути зручно. Але в такому випадку, як із Роксоланою людина не може відкрито сповідати Христа. А що говорити про дітей таких рабів? Вони не мають навіть можливості почути про Спасителя! І душі таких невільників вже знаходяться у полоні диявола. Ви, певно, пам’ятаєте, які вояки у турецькому війську були найжорстокішими у своєму ставленні до християн. Це були яничари. І хоча вони переважно були полоненими дітьми християн (українців, болгар, сербів тощо), але турки їх змалечку виховували фанатичними мусульманами, а потім використовували проти свого ж народу.

Boulanger harem-du-palais-2000

Гюстав Кларен Родольф Буланже (1824-1888). Гарем.

Ми вже побачили багато перешкод на шляху звільнення з рабства. Це і неспроможність чи небажання сім’ї викупити свого родича із рабства, це і небажання самого раба в багатьох випадках бути вільним.

Отже, питання викупу із рабства – велика проблема. І вонобуло дуже близьким, зрозумілим і Божому народу. Інакше б Господь і не пояснював Свій план Спасіння людства таким чином: „Я тебе викупив!” Євреї також потрапляли у рабство. І також їх могли викупити за гроші родичі. Але Божий народ часів Ісаї ще добре пам’ятав інший викуп – визволення із єгипетської неволі всього єврейського народу. Одвірки кожної єврейської домівки Господь наказав намастити кров’ю ягняти – і смерть, що забрала кожного первородного у кожному домі єгипетському, обминула єврейські сім’ї. І Бог вивів Свій народ із полону, Він дав йому Свій Закон, привів у Обіцяну землю, а натхнені Святим Духом пророки подарували Ізраїлю по плоті Слово Боже – решту книг Старого Заповіту.

zurbaran-agnus-dei-lamb-of-god-madrid-1339x800

Франсиско де Сурбаран (1598-1664). Пасхальний Агнець.

Але весь Свій народ, всіх віруючих, а не тільки євреїв, та й взагалі абсолютно всіх людей, включно із тими, хто відвертаються від Бога та воліють залишатися у рабстві гріха, Бог викупив пізніше. Майже 2000 років тому наш Господь Ісус Христос пролив Свою кров за нас та за весь світ на Голгофі. Слово Боже говорить про ціну, яка заплачена за нас. “І знайте, що не тлінним сріблом або золотом відкуплені ви були від марного вашого життя, ... але дорогоцінною кров'ю Христа як непорочного і чистого Ягняти” (1Петр.1:18-19). Отже наше викуплення, наше спасіння – у крові Христа. Також апостол Петро пояснює нам, що “про це спасіння розвідували та допитувалися пророки, що звіщали благодать, призначену вам” (1Петр.1:10) І одним із найбільших пророків був Ісая! І він, натхнений Святим Духом, у 53-му розділі змалював нам ці муки Отрока Божого, Нашого Викупителя, ще за 700 років до Його приходу. Ось ще чому цього пророка називають п’ятим Євангелістом! Нема такого «ледащо», за якого б Ісус не пролив Своєї крові! Нема такого гріха, який би не міг бути прощеним заради смерті втіленого Господа! Бог закликає вас тільки вірувати цьому та не відвертатися від Нього! Іншими словами: «Брами в’язниці відчинено – нема ніяких причин залишатися в ній, окрім любові до стану рабства!»

Michelangelo profeti Isaiah 02

Мікельанджело Буанаротті (1475-1520). Пророк Ісая (роспис Сикстинської капели).

Воскреснувши третього дня, Ісус став первістком у воскресінні, Він воскрес для виправданні нашого та для майбутнього славного воскресіння всіх вірних! Він чинить нас кращими у очах Отця, аніж ми є насправді. Але не зупиняється на цьому. Господь працює з нами через Святого Духа. Апостол Павло говорить віруючим: „Усяке подратування, і гнів, і лютість, і крик, і лайка нехай буде взято від вас разом із усією злобою” (Еф.4:31). Зверніть увагу: якщо ми не можемо позбутися певного гріха самі, то його буде взято від нас, нових створінь у Христі. І тоді ми стаємо „ласкаві і милостиві, прощаючи один одному, як і Бог через Христа нам простив!” (Еф.4:32). І таким чином Христос дарує нове життя кожному віруючому! Він дає Свого Духа, і тоді «народжений згори грішити не може» (1Ів.4:9)!

Отже, нема радості більшої, аніж прощення гріхів. Бо прощення змінює наш статус перед Богом, прощення стає мотивацією для зміни життя, прощення дарує нас обновлених нашим ближнім. Прощенний грішник разом із благодаттю та вірою отримує в подарунок вічне життя, а все це можливо тільки тому, що ми набули найкращого та найближчого родича – Ісуса Христа – Бога, Який зодягнув нашу плоть та викупив нас. І ми вже не боїмося своїх лихих думок, які знає Господь. Адже Він розуміє всі наші проблеми і спокуси, бо Він наш брат у тілі, але, на відміну від нас, без гріха. Він і заступається за нас перед Отцем (Рим.8:34б), і може випробуваним помогти! І таким чином Ісус дарує нам мир, вищий всякого розуміння, а Його смерть і воскресіння обіцяють спасіння не тільки нам, але і всьому твориву, яке страждає через наш гріх. Наприкінці земної історії – після Останнього Суду – віруючі вже не будуть страждати від спокус та наслідків раніше вчинених гріхів, як не буде страждати і все твориво. Тому і „радіють небеса, бо Господь це зробив; викликують радісно глибини землі; втішаються співом гори та ліс, та в нім всяке дерево, бо Господь викупив Якова, і прославивсь в Ізраїлі!

David Playing the Harp 1670 Jan de Bray 

Jan de Bray (ca.1627-1697). Цар Давид грає на арфі.

А що люди роблять, коли радіють? Частенько вони також співають, чи не так? Пророк Ісая говорить про надзвичайний спів землі, гір та лісу. Згадаймо ж псалми. Як радіє псалмоспівець, позбувшись ворогів: „Господь моя сила та пісня, і став Він спасінням мені!” (Пс.118:14).

Отже, дорогі у Христі, Господь наша сила, Господь наша пісня, Господь наша арфа. Співаймо разом із Ним і наш наступний гімн, і «Отче Наш»,  і «Господи помилуй», і «Алілуя»... Адже це все Його, Божа музика, Його пісня. Він дає нам цей дар – прославляти Його – разом із нашим спасінням! Адже це „Радість, радість, що від Бога!”. Співаймо на славу Христову, викуплені Господом!

ChristTriumphsOverDeathAndSin PeterPaulRubens-1200

Пітер Пауль Рубенс (1577-1640). Христос - Переможець смерті.

Бог же миру, що з мертвих підняв великого Пастиря вівцям кров’ю вічного заповіту, Господа нашого Ісуса, нехай Вас удосконалить у кожному доброму ділі... Амінь.” (Євр. 13:20-21а).

Проповіді - інші джерела

 


У Лютеранській Церкві проповідь займає центральне місце у Службі Божій (сподіваємось, що і в будь-якій іншій Християнській конфесії). Хіба що лютерани ставлять поруч із проповіддю Слова ще належне вживання Таїнства (Хрищення та Господньої Вечері). Але хіба можна уявити застосування Таїнства без проповіді Слова? Детальніше про зв’язок між проповіддю і Таїнством дивіться у розділі «ЗНАЙОМСТВО ІЗ ЛЮТЕРАНСТВОМ».

Отже, ми не випадково вибрали візуальним символом нашого сайту картину Лукаса Кранаха Старшого «Мартін Лютер проповідує Слово Боже».  Значення проповіді в Церкві неможливо переоцінити, бо тільки Слово Боже може нас спасти і змінити. Проповідь Закону Божого веде нас до пізнання гріха і власної неспроможності спастися (Рим.3:19). А проповідь Євангелія оживляє грішника, дає йому народження згори.

Бо тільки через Своє Слово Бог дає нам спасаючу віру.  Св.Павло і Святий Дух говорять: «Тож віра – від слухання, а слухання через Слово Христове» (Рим.10:17). Тільки свідчення про «Христа розп’ятого» (1Кор.1:23), тільки це «Слово про хреста» (1Кор.1:18) є «силою Божою на спасіння кожному» (Рим.1:16).

Лютеранська Церква завжди проповідували «спасіння кожному», тобто те, що Ісус помер «за всіх», «за весь світ» (Ів.1:29, Ів.3:16, 1Ів.2:2, Тита 2:11).  Ось тому і Слово Боже має бути проповідуване «для всіх»: для людей всіх вікових груп (як ви бачите на картині Кранаха, Лютер проповідує і для дорослих, і для дітей), для «всіх народів» (євреїв і греків (Рим.1:16б), німців та українців, американців і африканців тощо), таким чином, Слово повинно проповідуватися до нас особисто, а ми також маємо свідчити всім. Для публічної проповіді в Церкві Бог запровадив посади служителів, від імені яких Святим Духом говорить Апостол: «Оце ми як посли замість Христа, ніби Бог благає через нас, благаємо замість Христа: примиріться з Богом! Бо Того, Хто не відав гріха, Він учинив за нас гріхом, щоб стали ми Божою праведністю в Нім!» (2Кор.5:20).  Проповідь спасіння в Ісусі – це воля Божа, яка має виконуватися до Другого приходу Спасителя.

Підсумовуючи вище сказане, підкреслимо: подібним до того, як проповідь має бути центром Служби Божої, то серцевиною проповіді є свідчення про «Христа розп’ятого» (так, як це робив Лютер і як завжди робили конфесійні лютерани; так, як це зобразив на картині Лукас Кранах).  У такій проповіді зустрічаються Закон і Євангеліє у своїх найбільш виражених проявах: наші гріхи вбили нашого Господа Ісуса, але саме через те, що наші гріхи добровільно взяв на Себе Ісус, Який «був виданий за наші гріхи і воскрес для виправдання нашого» (Рим.4:25), то й Отець «вас, що мертві були в гріхах та в необрізанні вашого тіла, Він оживив разом із Ним, простивши усі гріхи, знищивши рукописання на нас, що наказами були проти нас, – Він із середини взяв його та й прибив на хресті» (Кол.2:13-14). 

Певно, в широкому розумінні ми можемо назвати проповідями і свідчення про Ісуса нашому другу, який не знає милостивого Бога, і подібні свідчення на вуличних євангелізаціях незнайомій людині. Проповідями можна назвати й виступи служителів на різноманітних громадських заходах, і виступи на телебаченні, й інші свідчення на якусь конкретну тему і поза контекстом Служби Божої. Хоча вони нерідко і є тематичними, але їхня головна та обов’язкова ознака та, що вони виголошуються на певне місце із Святого Письма. Інша принцип, за яким підбираються проповіді для цієї сторінки: тут ви зможете ознайомитися тільки із тими проповідями Слова, які виголошені  на Службі Божій у Громаді УЛЦ «ВСІХ СВЯТИХ» у Харкові (або, часом, у місії нашої Церкви на Харківщині). Зазвичай це саме проповіді місцевого парафіяльного пастиря, хоча ми з радістю вміщуємо на цій сторінці й проповіді інших пастирів, які були виголошені ними у парафії в Харкові особисто або прочитані конфірмованими членами нашої парафії, які проводили служіння за відсутності в певну неділю місцевого пастиря. 

Пастир Віктор Хаустов

Календар

СвятийДухХрест2

Молитви

Duerer-Prayer2

 

Події

пн. трав. 01 @00:00 - 11:59PM
Білий
пн. трав. 01 @00:00 - 10:00PM
Біблія за рік на сьогодні
пн. трав. 01 @00:03 - 11:59PM
Молитва на 1-ше Травня
пн. трав. 01 @05:00 - 11:59AM
Молитва у понеділок зранку (тиждень 1) (ММ)
пн. трав. 01 @05:01 - 11:59AM
Вранішня молитва у понеділок (УЄМ)
пн. трав. 01 @17:00 - 11:59PM
Молитва у понеділок увечері (тиждень 1) (ММ)
пн. трав. 01 @17:01 - 11:59PM
Вечірня молитва у понеділок (УЄМ)
вт. трав. 02 @00:00 - 10:00PM
Біблія за рік на сьогоді
вт. трав. 02 @00:00 - 11:59PM
Білий
вт. трав. 02 @05:00 - 11:59AM
Молитва у вівторок зранку (тиждень 1) (ММ)
вт. трав. 02 @05:01 - 11:59AM
Вранішня молитва у вівторок (УЄМ)
вт. трав. 02 @17:00 - 11:59PM
Молитва у вівторок увечері (тиждень 1) (ММ)

Аудіо проповіді

st peter preaching in the presence of st mark big

Аудіо музика

Gaudenzio Ferrari 002

Українське лютеранство

Blog-V-Gorpynchuka

Блог п. Т.Коковського

Blog-Tarasa-Kokovskogo

Віттенберзький соловей

Wittenberg-Nightingale

Семінарія Св.Софії

УЛБ-222