Ми проповідуємо Христа розп'ятого (1Кор.1:23)

А Він був ранений за наші гріхи, за наші провини Він мучений був, кара на Ньому була за наш мир,
Його ж ранами нас уздоровлено! Усі ми блудили, немов ті овечки, розпорошились кожен на власну дорогу,
і на Нього Господь поклав гріх усіх нас! 
(Ісаї 53:5,6)

Ukrainian English Russian

Проповіді - пояснення

Book icon     audio      Video

 


 

Проповідь п.В.Хаустова 1Коринтян 1:18-25,29-31 "СЛОВО ПРО ХРЕСТ" (на 5-ту неділю Великого Посту)

Проповідь  пастора В.Хаустова №001-1-Б на 1 Коринтян 1:18-25, 29-31 "СЛОВО ПРО ХРЕСТ" (на 5-ту неділя Великого Посту)

Тернопіль, Семінарія Святої Софії, 14 березня 2006 року.

Харків, Громада УЛЦ "Всіх Святих", 2 липня 2006 року.

Харків, Громада УЛЦ "Всіх Святих", 5 квітня 2020 року, дистанційна проповідь під час карантину в зв'язку із епідемією коронавірусу COVID-19.

 

ДИВИТИСЯ ВІДЕОПРОПОВІДЬ

 

lucas-cranach-younger-veimar-alter-10001 Коринтян 1:18-25, 29-31

18 Бож слово про хреста тим, що гинуть, то глупота, а для нас, що спасаємось, Сила Божа! 19 Бо написано: Я погублю мудрість премудрих, а розум розумних відкину! 20 Де мудрий? Де книжник? Де дослідувач віку цього? Хіба Бог мудрість світу цього не змінив на глупоту? 21 Через те ж, що світ мудрістю не зрозумів Бога в мудрості Божій, то Богові вгодно було спасти віруючих через дурість проповіді. 22 Бо й юдеї жадають ознак, і греки пошукують мудрості, 23 а ми проповідуємо Христа розп'ятого, для юдеїв згіршення, а для греків безумство, 24 а для самих покликаних юдеїв та греків Христа, Божу силу та Божую мудрість! 25 Бо Боже й немудре розумніше воно від людей, а Боже немічне сильніше воно від людей! ... 29 щоб не хвалилося перед Богом жадне тіло. 30 А з Нього ви в Христі Ісусі, що став нам мудрістю від Бога, праведністю ж, і освяченням, і відкупленням, 31 щоб було, як написано: Хто хвалиться, нехай хвалиться Господом! (Переклад Івана Огієнка) 

Інші читання: 1М.(Буття) 12:1-3, Матвія 10:32-42.

Гімн 23 “Коли я на хреста дивлюсь”.

 

Благодать вам та мир від Бога Отця нашого й Господа Ісуса Христа!

      Дорогі брати і сестри, чи не доводилося вам чути, що християни є нерозумними? Я вже не кажу про Харків, але навіть у такому побожному місті як Тернопіль мені не раз казали, що християнство є релігією рабів. Ці мої знайомі доводили це приблизно так. “Скільки разів у Біблії використовується вираз “раб Божий”?!!! Це принизливо чути людині ХХІ-го століття! Адже ми намагаємося збудувати демократичне суспільство європейського зразка. Ми не хочемо повертатися в перше століття нової ери, коли панувало рабство, коли не цінувалася людська особистість та її свободи.

yavlenie-hrista-narodu.-fragment.-1830-40-e

Олександр Іванов (1806-1858). Раби дивляться на Ісуса (фрагмент "Явлення Христа народу")

 

     Чи ж не вільне суспільство, що позбулося церковних забобонів, подарувало нам зручності цивілізації: комфортабельні квартири, швидкий транспорт, ефективну медицину? Наше життя стало довшим та приємнішим. Хочете вірити в Бога? Ну, якщо ви така неврівноважена та психічно слабка людина, що потребує підтримки із зовні, якщо ви нездатна вирішувати свої проблеми самотужки... Ну, тоді, будь ласка, ось Вам дзен-буддизм, трансцендентна медитація чи ще щось більш інтелектуальне, аніж баєчки про бідненького невдаху – Ісуса із Назарету. Ісуса, Який, як ці люди думають, через збіг обставин випадково та безвинно вмер на хресті. Певно, вам також щось схоже приходилося чути. Хоча ці люди не тільки не знають ані Слова Божого, ані не розуміють його сили, але вони ще й не знають історії. А історія засвідчує, що коренем численних благословень сучасної цивілізації, іншими словами, фундаментом процвітання сучасного Заходу є християнство. Навіть невіруючі історики ставлять християнство поруч із античною демократією та римським правом, - як одну із трьох головних підвалин сучасної цивілізації. Разом із тим, наша вразливість до природних катаклізмів чи, наприклад, вірусів нанівець перекреслює всю пиху, що була такою характерною для епохи Просвітництва, і яку вспадкувало й наше покоління.

Mathis Gothart Grünewald center-1540

Маттіас Готард Грюнвальде (1470 чи 1475-1528). Айзенхеймський вівтар (фрагмент).

 

    Інший популярний напад на “нерозумних” християн стосується безпосередньо самого хреста, на якому розіп'яли нашого Господа. Останню недобру та фальшиву “новину” приносять люди, які люблять казати, що Ісус умер не на хресті. На їхню думку, Христос був розіп’ятий на звичайному стовпі. Спитаймо ж: “Чи є різниця, якої форми був цей стовп, хрест чи дерево? Для християн головне, що саме там поховані наші гріхи”. Але то тільки перший крок у промові тих, хто стукає у наші двері або зустрічає нас на вулиці. Зазвичай вони також говорять, що безумством є шанувати знаряддя, яке використовувалося для тортур. Певно, ви вже здогадалися, про яку релігійну групу я говорю. Звичайно, це Свідки Єгови. І починаючи із заперечення форми хреста, вони завершують тим, що зрікаються Ісуса Христа як правдивого Бога і нашого єдиного Спасителя.

     Що ж, хоча нині ми користуємося літаками, комп'ютерами, мобільними телефонами та Інтернетом, а досягнення поліграфії допомагають наочно пояснити іншим наші релігійні погляди, по суті, за дві тисячі років люди не змінилися. "Нема нічого нового під сонцем…" (Екл.1:9б).

James Tissot - Ce que notre sauveur vit du haut de la croix ca 1886-94

Джеймс Тіссо (1836-1902). Що побачив наш Спаситель Ісус Христос з Хреста.

 

     Так само для одних Слово про Хрест залишається глупотою, а для нас, християн, – Силою Божою. У чому ж ця сила? Нащо взагалі був потрібний той жахливий день на Голгофі? Чи не можна було знайти якесь таке “мудре” вирішення проблеми, щоб обійтися без ганебної, хоча і тимчасової смерті втіленого Єгови?

      Християни знають, де треба шукати відповіді на такі питання – у Слові Божому. Згадаймо, що ми є істотами, що створені Богом і, відповідно, ми повністю від Нього залежні. Адам та Єва були створені за образом і подобою Божою, тобто – безгрішними. Втрата ж праведності та святості сталася через недовіру до Бога. У контексті наших сьогоднішніх віршів скажімо так: “Через бажання бути мудрими, як Бог”. “І побачила жінка, що дерево добре на їжу, і принадне для очей, і пожадане дерево, щоб набути знання”. (1М.3:6a) Яке ж знання набули Адам та Єва, “скуштувавши” непослух Богу? “І пізнали, що нагі вони”. (1M.3:7a) Голі, незахищені, засоромлені. Позбавлені миру із Богом, позбавлені гармонійних стосунків між собою. Приречені на смерть.

Micelangelo-grech-vygnanniy-1600Мікельанджело Буанаротті (1475-1564). Гріхопадіння і Вигнання з Раю (1509-1510, Ватікан).

 

     Гріх ввійшов у життя. І самі ми вже не можемо його позбутися. Господь же об’явив єдине вирішення проблеми, єдиний шлях спасіння, що прийде через насіння жінки. Бог обіцяв, що це насіння зітре голову дияволу, знищить гріх та смерть, але цей Змій-Диявол буде жалити Його у п’яту. Всі ми знаємо кінець цієї історії: Ісус Христос, правдивий Бог і правдива людина, зачатий від Святого Духа, народжений від Діви Марії після своєї мученицької смерті на хресті воскрес, дарувавши всім віруючим у Нього життя вічне. “Поглинута смерть перемогою! Де, смерте, твоя перемога? Де твоє, смерте, жало?” (1Кор.15:54б-55) Тільки втілений Господь міг викупити нас, повернувши Свою, Божу подобу, Божу праведність та святість. Адже в тілі Він – наш брат по крові, Який є випробуваним в усьому, подібно до нас, окрім гріха. (Євр. 4:15б).

portrait-of-christ-carl-bloch-1200

Карл Генріх Блох (1834-1890). Портрет Христа.

 

     Так, ми повстали із пороху. Через переступ наших прабатьків ми повністю вражені гріхом. Це стосується і нашого тіла, і нашої душі, і наших емоцій і нашого розуму. Чи можемо ми тоді розуміти мудрість Божу? “Чи ганчар уважається рівним до глини? Чи зроблене скаже про майстра свого: Він мене не зробив, а твір про свого творця говоритиме: Він не розуміє цього?” (Іс.29:16). Через того ж пророка Ісаю ми маємо інше об’явлення від Бога: Бо ваші думки не Мої це думки, а дороги Мої то не ваші дороги, говорить Господь. Бо наскільки небо вище за землю, настільки вищі дороги Мої за ваші дороги, а думки Мої за ваші думки.” (Іс.55:8-9).

Cima da Conegliano 14601518 God the Father

Cima da Conegliano (1460–1518). Бог-Отець. 

 

      Але гріх затьмарює очі. Наша, людська, гординя шукає своєї “мудрості” чи якоїсь ознаки. Так і провідники юдеїв не впізнали втіленого Бога. Вони шукали знаку, чуда. Спаситель відповів їм: “Рід лукавий і перелюбний шукає ознаки, та ознаки йому не дадуть, окрім ознаки пророка Йони. Як Йона перебув у середині китовій три дні і три ночі, так перебуде три дні та три ночі й Син Людський у серці землі.” (Мат.12:39-40); “Зруйнуйте цей храм, і за три дні Я поставлю його!” (Ів.2:19). Але ж Господь казав про храм Свого тіла...

Pieter Lastman - Jonah and the Whale -1600

Пітер Ластман (1583-1633). Йона і кит.

 

     Це було Слово про Хрест, яке “мудрі” не розуміли. Вони ждали Господа у силі, Він прийшов у слабкості. Вони очікували якоїсь особливої “мудрості”, Він говорив просто. Вони сподівалися на перемогу царя на чолі потужної армії, Він прийняв ганебну смерть раба на хресті. Смерть раба. Чи личить “горщикам Божим” перейматися тим, що у Святому Письмі їх іноді називають рабами? Адже горщики нижче рабів. Наш же Спаситель, у Якому проживає вся повнота Божества тілесно, Який не вважав за щось незвичайне бути Богу рівним, - заради нас прийняв образ Стражденного Раба. Він, Творець і Володар Всесвіту, дозволяє Себе вбити.

Matteus stom cristo e langelo 1630 ca. 03-1669

Маттіас Стом (1600-після 1652). Христос і ангол (Боріння в Гетсиманії) (1630).

 

     Але ціною цієї смерті ми викуплені із рабства гріха, смерті та диявола. Справді, ми дорого куплені. І тепер ми вже не раби, а діти Божі з усіма правами синівства! І християни знають, що без того жахливого дня на Голгофі, де Ісус помер замість нас, історія людства була б абсурдом. Та й життя кожного із нас не мало б ніякого сенсу, було б наймарнотнішею із марнот.

     Радіємо ж у Христі! Пам'ятаймо ж, Хто є нашою Силою і нашою Мудрістю! Адже Христу "дана вся влада на небі і на землі" (Мт.28:18)! Адже у Христі“всі скарби премудрости й пізнання заховані”. (Кол. 2:3).

     Пам’ятаймо ж де поховано наші гріхи, де даровано нам Божу праведність та вічне життя. І тому повторюймо разом із апостолом Павлом: “А щодо мене, то нехай нічим не хвалюся, хіба тільки хрестом Господа нашого Ісуса Христа, що ним розп'ятий світ для мене, а я для світу”. (Гал.6:14). Амінь!

lucas-cranach-younger-veimar-alter-1000

Лукас Кранах Молодший (1515-1586). Веймарський вівтар (фрагмент).

 

„І тоді мир Божий, що вищий від усякого розуму, буде берегти серця ваші та ваші думки у Христі Ісусі!” Амінь!

 

Проповіді - інші джерела

 


У Лютеранській Церкві проповідь займає центральне місце у Службі Божій (сподіваємось, що і в будь-якій іншій Християнській конфесії). Хіба що лютерани ставлять поруч із проповіддю Слова ще належне вживання Таїнства (Хрищення та Господньої Вечері). Але хіба можна уявити застосування Таїнства без проповіді Слова? Детальніше про зв’язок між проповіддю і Таїнством дивіться у розділі «ЗНАЙОМСТВО ІЗ ЛЮТЕРАНСТВОМ».

Отже, ми не випадково вибрали візуальним символом нашого сайту картину Лукаса Кранаха Старшого «Мартін Лютер проповідує Слово Боже».  Значення проповіді в Церкві неможливо переоцінити, бо тільки Слово Боже може нас спасти і змінити. Проповідь Закону Божого веде нас до пізнання гріха і власної неспроможності спастися (Рим.3:19). А проповідь Євангелія оживляє грішника, дає йому народження згори.

Бо тільки через Своє Слово Бог дає нам спасаючу віру.  Св.Павло і Святий Дух говорять: «Тож віра – від слухання, а слухання через Слово Христове» (Рим.10:17). Тільки свідчення про «Христа розп’ятого» (1Кор.1:23), тільки це «Слово про хреста» (1Кор.1:18) є «силою Божою на спасіння кожному» (Рим.1:16).

Лютеранська Церква завжди проповідували «спасіння кожному», тобто те, що Ісус помер «за всіх», «за весь світ» (Ів.1:29, Ів.3:16, 1Ів.2:2, Тита 2:11).  Ось тому і Слово Боже має бути проповідуване «для всіх»: для людей всіх вікових груп (як ви бачите на картині Кранаха, Лютер проповідує і для дорослих, і для дітей), для «всіх народів» (євреїв і греків (Рим.1:16б), німців та українців, американців і африканців тощо), таким чином, Слово повинно проповідуватися до нас особисто, а ми також маємо свідчити всім. Для публічної проповіді в Церкві Бог запровадив посади служителів, від імені яких Святим Духом говорить Апостол: «Оце ми як посли замість Христа, ніби Бог благає через нас, благаємо замість Христа: примиріться з Богом! Бо Того, Хто не відав гріха, Він учинив за нас гріхом, щоб стали ми Божою праведністю в Нім!» (2Кор.5:20).  Проповідь спасіння в Ісусі – це воля Божа, яка має виконуватися до Другого приходу Спасителя.

Підсумовуючи вище сказане, підкреслимо: подібним до того, як проповідь має бути центром Служби Божої, то серцевиною проповіді є свідчення про «Христа розп’ятого» (так, як це робив Лютер і як завжди робили конфесійні лютерани; так, як це зобразив на картині Лукас Кранах).  У такій проповіді зустрічаються Закон і Євангеліє у своїх найбільш виражених проявах: наші гріхи вбили нашого Господа Ісуса, але саме через те, що наші гріхи добровільно взяв на Себе Ісус, Який «був виданий за наші гріхи і воскрес для виправдання нашого» (Рим.4:25), то й Отець «вас, що мертві були в гріхах та в необрізанні вашого тіла, Він оживив разом із Ним, простивши усі гріхи, знищивши рукописання на нас, що наказами були проти нас, – Він із середини взяв його та й прибив на хресті» (Кол.2:13-14). 

Певно, в широкому розумінні ми можемо назвати проповідями і свідчення про Ісуса нашому другу, який не знає милостивого Бога, і подібні свідчення на вуличних євангелізаціях незнайомій людині. Проповідями можна назвати й виступи служителів на різноманітних громадських заходах, і виступи на телебаченні, й інші свідчення на якусь конкретну тему і поза контекстом Служби Божої. Хоча вони нерідко і є тематичними, але їхня головна та обов’язкова ознака та, що вони виголошуються на певне місце із Святого Письма. Інша принцип, за яким підбираються проповіді для цієї сторінки: тут ви зможете ознайомитися тільки із тими проповідями Слова, які виголошені  на Службі Божій у Громаді УЛЦ «ВСІХ СВЯТИХ» у Харкові (або, часом, у місії нашої Церкви на Харківщині). Зазвичай це саме проповіді місцевого парафіяльного пастиря, хоча ми з радістю вміщуємо на цій сторінці й проповіді інших пастирів, які були виголошені ними у парафії в Харкові особисто або прочитані конфірмованими членами нашої парафії, які проводили служіння за відсутності в певну неділю місцевого пастиря. 

Пастир Віктор Хаустов

Календар

СвятийДухХрест2

Молитви

Duerer-Prayer2

 

Аудіо проповіді

st peter preaching in the presence of st mark big

Аудіо музика

Gaudenzio Ferrari 002

Час Реформації

ЧАС РЕФОРМАЦІЇ - заставка

Українське лютеранство

Blog-V-Gorpynchuka

Блог п. Т.Коковського

Blog-Tarasa-Kokovskogo

Віттенберзький соловей

Wittenberg-Nightingale

Семінарія Св.Софії

УЛБ-222