Максим Балаклицький: Про переосмислення Біблійного Христа постхристиянськими письменниками 1-ї половини ХХ-го ст. в світлі розуміння О.Мєнєм
О.Мєнь. Максим Балаклицький.
О.Мєнь у новаторському зображенні Ісуса світовою літературою першої половини ХХ століття виділяє два основних періоди. Перший період охоплює 1910-1930 рр., і твори цього часу в основному продовжують христографічну традицію, започатковану текстом Е.Ренана "Життя Ісуса" (1863). Світоглядну основу багатьох авторів у цей час становили: ліберальна теологія (А.Гарнак, А.Річль, Е.Трельч) та відроджена міфологічна теорія (А.Древс, А.Немойовський, П.Кушу). […]
Іван Багряний. Євген Маланюк.
Другий період - середина століття. Основні підходи до зображення образу Христа - розробка художніх традицій євангелістів та розмаїті "земні підходи" (О.Мєнь). До останнього напряму належать такі тексти: "Варавва" (1950) П.Лагерквіста, "Остання спокуса" (1952) Н.Казандзакіса, "Листи Никодима" (1953) Я.Добрачінського, "Євангеліє від Матвія" Т.Брінгсвера.
"Новорелігійне" бачення Христа в українській літературі цього періоду ідеально виразив Є.Маланюк. У нього
Христос не мрія і не мара
Чи Нестерова чи Толстого
(Блюзнірство пензля і пера), -
Христос - то чинна путь до Бога.
Тут Христос - реальна історична постать, котра є прикладом для всіх нащадків:
То, перш за все, моральний труд
І в днях натхненна Богом праця:
Випалювать щоденний бруд
І виростать, а не скоряться.
Щоб крізь умовний час землі
Врости у неба вічність Божу.
Це не безсилий плач у злі,
А понад злом крилате: можу!
Це не в'язничний рай рабів,
В кастратній рівності - отара, -
Ні, це в блакить готичний спів,
Це - творчість, мужність, слава й кара.
Таке християнство розуміється, як релігія сильних духом, елегія праці, перетворення світу і самого себе. Таке християнство декларує опір особистості світові, що намагається знікчемнити людину як Боже творіння.
До цього періоду належать і релігійні пошуки І.Багряного, знаком яких у його творчості є образ Христа.
Джерело: Максим Балаклицький «"Нова релігійність" Івана Багряного» |