21 листопада: Єзекіїль 42:1-43:27, Якова 5:1-20, Псалом 118(119):1-16 (РСП, NIV: 119:1-16), Приповісті 28:6-7
Якова 5:1-20:
David Teniers the Younger (1610-1690). Багача ведуть до Пекла.
5:1 А ну ж тепер ви, багачі, плачте й ридайте над лихом своїм, що вас має спіткати:
2 ваше багатство згнило, а ваші вбрання міль поїла!
3 Золото ваше та срібло поіржавіло, а їхня іржа буде свідчити проти вас, і поїсть ваше тіло, немов той огонь! Ви скарби зібрали собі на останні дні!
4 Ось голосить заплата, що ви затримали в робітників, які жали на ваших полях, і голосіння женців досягли вух Господа Саваота!
Leandro Bassano (1557-1622). Багач і Лазар.
5 Ви розкошували на землі й насолоджувались, серця свої вигодували, немов би на день заколення.
6 Ви Праведного засудили й убили, Він вам не противився!
Giotto di Bondone) (бл.1267-1337). Знущання над Христом.
7 Отож, браття, довготерпіть аж до приходу Господа! Ось чекає рільник дорогоцінного плоду землі, довготерпить за нього, аж поки одержить дощ ранній та пізній.
8 Довготерпіть же й ви, зміцніть серця ваші, бо наблизився прихід Господній!
Jacob de Backer (c. 1555 – c. 1585). Останній Суд.
9 Не нарікайте один на одного, браття, щоб вас не засуджено, он Суддя стоїть перед дверима!
10 Візьміть, браття, пророків за приклад страждання та довготерпіння, вони промовляли Господнім Ім'ям!
Леон Бонна (1833-1922). Йов.
11 Отож, за блаженних ми маємо тих, хто витерпів. Ви чули про Йовове терпіння та бачили Господній кінець його, що вельми Господь милостивий та щедрий.
12 А найперше, браття мої, не кляніться ні небом, ані землею, і ніякою іншою клятвою! Слово ж ваше хай буде: Так, так та Ні, ні, щоб не впасти вам в осуд.
Пітер Пауль Рубенс (1577-1640). Цар Давид грає на арфі, молячись.
13 Чи страждає хто з вас? Нехай молиться! Чи тішиться хтось? Хай співає псалми!
14 Чи хворіє хто з вас? Хай покличе пресвітерів Церкви, і над ним хай помоляться, намастивши його оливою в Господнє Ім'я,
15 і молитва віри вздоровить недужого, і Господь його підійме, а коли він гріхи був учинив, то вони йому простяться.
16 Отже, признавайтесь один перед одним у своїх прогріхах, і моліться один за одного, щоб вам уздоровитись. Бо дуже могутня ревна молитва праведного!
Sir Francis Bernard Dicksee (1853-1928). Ахав і Єзавель зустрічають Іллю у винограднику Навота.
17 Ілля був людина, подібна до нас пристрастями, і він помолився молитвою, щоб дощу не було, і дощу не було на землі аж три роки й шість місяців...
18 І він знов помолився, і дощу дало небо, а земля вродила свій плід!
Рембрандт Гарменсон ван Рейн (1606-1669). Повернення Блудного сина.
19 Браття мої, коли хто з-поміж вас заблудить від правди, і його хто наверне,
20 хай знає, що той, хто грішника навернув від його блудної дороги, той душу його спасає від смерти та безліч гріхів покриває!
Псалом 118(119):1-16 (РСП, NIV: 119:1-16):
Архип Куїнджі (1841-1910). Веселка.
119:1 Блаженні непорочні в дорозі, що ходять Законом Господнім!
2 Блаженні, хто держить свідоцтва Його, хто шукає Його всім серцем,
3 і хто кривди не робить, хто ходить путями Його!
Архип Куїнджі (1841-1910). Нічний пейзаж.
4 Ти видав накази Свої, щоб виконувати пильно.
5 Коли б же дороги мої були певні, щоб держатись Твоїх постанов,
6 не буду тоді засоромлений я, як буду дивитись на всі Твої заповіді!
Архип Куїнджі (1841-1910). Місячна ніч на Дніпрі.
7 Щирим серцем я буду Тебе прославляти, як навчуся законів Твоїх справедливих.
8 Я буду держатись Твоїх постанов, не кидай же зовсім мене!
9 Чим додержить юнак у чистоті свою стежку? Як держатиметься Твоїх слів!
Архип Куїнджі (1841-1910). Захід сонця.
10 Цілим серцем своїм я шукаю Тебе, не дай же мені заблудитися від Твоїх заповідей!
11 Я в серці своїм заховав Твоє слово, щоб мені не грішити проти Тебе.
12 Благословен єси, Господи, навчи мене постанов Своїх!
Архип Куїнджі (1841-1910). Хмарка.
13 Устами своїми я розповідаю про всі присуди уст Твоїх.
14 З дороги свідоцтв Твоїх радію я, як маєтком великим.
15 Про накази Твої розмовлятиму я, і на стежки Твої буду дивитись.
Архип Куїнджі (1841-1910). Березовий гай.
16 Я буду радіти Твоїми постановами, слова Твого не забуду!
Приповісті 28:6-7:
Якопо Бассано (бл.1510-1992). Багач і Лазар.
6 Ліпше убогий, що ходить в своїй неповинності, ніж криводорогий, хоч він і багач.
Ієрріт ван Гонгорст (1590-1656). Бенкет Блудного сина.
7 Хто Закон береже, розумний той син, а хто водиться із гультяями, засоромлює батька свого.
Матіас Стомер (близько 1600 — 1672). Юнак читає біля свічки.
Єзекіїль 42:1-43:27:
Видіння Ангола з палицею Єзекіїлю. Ілюстрація.
42:1 І він вивів мене до зовнішнього подвір'я дорогою в напрямі на північ, і ввів мене до кімнат, що навпроти відгородженої площі, і що навпроти будівлі на північ.
2 Навпроти завдовжки сто ліктів, вхід північний, а завширшки п'ятдесят ліктів.
3 Навпроти двадцять ліктів, що у внутрішньому подвір'ї, і навпроти викладеної підлоги, що в зовнішньому подвір'ї, ґалерія до переду ґалерії на три поверхи.
4 А перед кімнатами був хід на десять ліктів ширини до внутрішнього подвір'я, дорогою ста ліктів, а виходи їхні на північ.
5 А горішні кімнати були коротші, бо ґалерії забирали від них більше місця, ніж з долішніх та з середніх тієї будівлі.
Мікельанджело Буанаротті (1475-1564). Пророк Єзекіїль (розписи Сикстинської капели, Ватикан, Рим).
6 Бо вони були триповерхові, і не було в них стовпів, як стовпи подвір'я, тому вони були вужчі від долішніх та від середніх на землі.
7 А мур, що назовні навпроти кімнат, у напрямі зовнішнього подвір'я, до переду кімнат довжина його п'ятдесят ліктів.
8 Бо довжина тих кімнат, що в зовнішнього подвір'я, п'ятдесят ліктів, і ось на переді храму сто ліктів.
9 А під тими кімнатами хід від сходу, коли входити до них з зовнішнього подвір'я.
10 По ширині муру подвір'я в напрямі на схід до переду вільного місця й до переду будівлі кімнати.
Вид внутрішнього храму у видінні Єзекіїля.
11 А дорога перед ними як вид кімнат, що в напрямі на північ; яка довжина, така ширина їхня, а всі виходи були за їхніми способами та за їхніми виходами.
12 І як входи кімнат, що в напрямі півдня, такий був вхід на початку дороги, дороги перед відповідним муром у напрямі на схід, коли йти до них.
13 І сказав він мені: Кімнати північні і кімнати південні, що на переді вільного місця, це кімнати священні, де їдять священики, що наближуються до Господа, найсвятіше, там складають найсвятіше, і жертву хлібну, і жертву за гріх, і жертву за провину, бо це місце святе.
Одяг первосвященика.
14 Коли священики ввійдуть, то не сміють виходити зо святині до зовнішнього подвір'я, і мають там складати свої шати, в яких служать, бо вони святощі. І зодягнуть вони інші шати, і тоді тільки можуть зближатися до того, що належить народові.
15 І скінчив він вимірювання внутрішнього храму, і випровадив мене в напрямі брами, що перед її в напрямі на схід, і зміряв те кругом навколо.
16 Він зміряв мірничою палицею східній бік, п'ять сотень палиць мірничою палицею навколо.
Видіння Ангола з палицею Єзекіїлю.
17 Зміряв північний бік, п'ять сотень палиць мірничною палицею навколо.
18 Зміряв південний бік, п'ять сотень палиць мірничою палицею.
19 Обернувся до західнього боку, наміряв п'ять сотень палиць мірничою палицею.
20 На чотири сторони відміряв те. Мало воно мур кругом навколо, завдовжки п'ять сотень, і завширшки п'ять сотень, щоб відділити між святим та звичайним.
43:1 І попровадив мене до брами, до брами, що звернена в напрямі сходу.
Вид на храм з видіння Єзекіїля. Компьютерна графіка.
2 І ось слава Ізраїлевого Бога йшла в напрямі від сходу, а голос Його був, як шум великої води, а земля засвітилася від слави Його!
3 І вид був такий же, як я бачив: як те видиво, що я бачив, коли я приходив руйнувати місто, і види були, як той вид, що я бачив при річці Кевар. І впав я на обличчя своє!
4 І слава Господня ввійшла в храм у напрямі брами, що перед її в напрямі сходу!
5 І підняв мене Дух, і впровадив мене до внутрішнього подвір'я, і ось слава Господня наповнила храм!
6 І почув я Промовляючого до мене з храму, а той муж стояв при мені.
Видіння Ангола з палицею Єзекіїлю. Ілюстрація. Пророк Єзекіїль. Православна фреска.
7 І сказав Він мені: Сину людський, це місце престолу Мого, і місце стіп Моїх ніг, де Я буду перебувати навіки посеред Ізраїлевих синів, не занечистить уже Ізраїлів дім святе Ім'я Моє, вони та їхні царі розпустою своєю та трупами їхніх царів при їхньому вмиранні!
8 Вони ставили свого порога при Моєму порозі, і свої одвірки при одвірках Моїх, так що тільки стіна була між Мною та між ними, і вони занечистили святе Ім'я Моє своїми гидотами, яких наробили, і Я вигубив їх у Своїм гніві...
9 Тепер нехай вони віддалять від Мене розпусту свою та трупи своїх царів, і Я буду пробувати між ними навіки.
Джеймс Тіссо (1836-1902). Храм Ірода.
10 Ти, сину людський, об'яви Ізраїлевому домові про цей храм, і вони посоромляться від своїх провин, і зміряють міру.
11 А якщо вони засоромляться від усього, чого наробили, то виясни їм вигляд храму, і план його, і виходи його та його входи, і всі устави його, і всі начерки його, і всі закони його, і напиши це на очах їх, і нехай вони стережуть усякий начерк його, і всі устави його, і нехай вони роблять їх!
12 Оце закон храму: на вершині гори вся границя його кругом навколо має бути Святеє Святих. Ось це закон храму.
William Fergusson Brassey Hole (1846-1917). Святе Святих.
13 А оце міри жертівника ліктями, лікоть це лікоть та долоня. І основа жертівника лікоть, і лікоть завширшки, а його границя до його краю навколо одна п'ядь, і це задня сторона жертівника.
14 А від основи на землі аж до долішнього обкладу жертівника два лікті, а завширшки один лікоть, а від малого відступу жертівника аж до великого чотири лікті, а завширшки лікоть.
15 А жертівник чотири лікті високий, а від жертівника й вище чотири роги.
16 А огнище дванадцять ліктів завдовжки на дванадцять завширшки, чотирикутнє при чотирьох своїх боках.
James Padgett (1930-2009). Ілюстрація SWEET MEDIA. Жертівник.
17 А долішній обклад чотирнадцять ліктів завдовжки на чотирнадцять завширшки при чотирьох боках її, а границя навколо нього півліктя, а основа його лікоть навколо, а сходи його звернені на схід.
18 І сказав Він мені: Сину людський, так говорить Господь Бог: Оце устави жертівника на день, коли він буде зроблений, щоб приносити на ньому цілопалення, і кропити на нього кров.
19 І даси священикам-Левитам, що вони з Садокового насіння, що наближуються до Мене, говорить Господь Бог, щоб служили Мені, молодого бика з великої худоби на жертву за гріх.
Джеймс Тіссо (1836-1902). Левити.
20 І візьмеш з його крови, і покропи на чотири його роги й до чотирьох кутів оправи та до границі навколо, і очисти його та освяти його.
21 І візьмеш бика тієї жертви за гріх, і спалять його на означеному місці храму назовні святині.
Уільям Холман Хант (1827-1920). Козел відпущения (1854)
22 А другого дня принесеш у жертву козла безвадного на жертву за гріх, і очистять жертівника, як очистили биком.
23 А коли покінчиш очищати, принесеш у жертву молодого бика з великої худоби, безвадного, і безвадного барана з отари.
Eugène Burnand (1850-1921). Альпійський бик.
24 І приведи їх перед Господнє лице, і кинуть священики на них сіль, і принесуть їх цілопаленням для Господа.
25 Сім день будеш приготовляти козла жертви за гріх на кожен день, і молодого бика з великої худоби, і барана з отари, безвадних приготовлять.
Франсіско де Сурбаран (1598-1664) . Агнець для жертвоприношення.
26 Сім день будуть очищати того жертівника, і очистять його, і освятять його.
27 І скінчаться ті дні, і станеться, восьмого дня й далі приготовлять священики на жертівнику ваші цілопалення та ваші жертви мирні, і вподобаю Собі вас, говорить Господь Бог!
Пітер Пауль Рубенс (1577-1640). Жертвоприношення Старого Заповіту.
|