Анджей Вайда: Колорит неба «Розп’яття» Грюнвальде
Кожен з нас, режисерів, хотів би зробити щось оригінальне, кожен намагається дивитися на світ власними очима, але є інші художники, більш талановиті, вони вже багато зробили, щоб відібрати у нас свіжість цього погляду. Під вечір я лечу з Палермо до Риму на висоті 10 000 метрів. За вікном криваве і зелене небо, якийсь містичний захід сонця: я був щасливий, спостерігаючи щось незвичайне, а за хвилину вже усвідомлював, щоя це раніше вже десь бачив, і зовсім не в літаку! Так, звичайно, адже це небо художника Грюнвальда, який силою своєї уяви, вже тоді, 500 років тому, злетів за хмари, щоб намалювати такий незбагненний фон для розп’яття Христа. Отже, видіння за вікном не є моїм відкриттям, хоча я так сильно його відчуваю? Ні! Я так сильно сприйняв цей образ, бо знав живопис Грюнвальда, оскільки саме він відкрив мені очі на неймовірне поєднання червоного і зеленого.
Джерело: Анджей Вайда «Повертаючись до перейденого»

Маттіас Готард Грюнвальде (1470 чи 1475-1528). Айзенхеймський вівтар (фрагмент). |