Ми проповідуємо Христа розп'ятого (1Кор.1:23)

А Він був ранений за наші гріхи, за наші провини Він мучений був, кара на Ньому була за наш мир,
Його ж ранами нас уздоровлено! Усі ми блудили, немов ті овечки, розпорошились кожен на власну дорогу,
і на Нього Господь поклав гріх усіх нас! 
(Ісаї 53:5,6)

Ukrainian English Russian

Проповіді - пояснення

Book icon     audio      Video

 


 

Проповідь п.В.Хаустова Ефесян 3:13-21 "ГЛИБИНА, ВИСОТА ТА ШИРИНА БОЖОЇ ЛЮБОВІ" (на 17-ту неділю по Трійці)

 Проповідь п.В.Хаустова Ефесян 3:13-21 "ГЛИБИНА, ВИСОТА ТА ШИРИНА БОЖОЇ ЛЮБОВІ" (на 17-ту неділю по Трійці)

Проповідь пастора В.Хаустова №028-1 Глибина, Висота та Ширина Божої Любові (на 17-ту неділю по Трійці). Харків, Громада Всіх Святих, 15 жовтня 2006р., Ізюм, місія, 4 грудня 2007р.

 

Ефесян 3:13-21

lutheran-large13 Тому прошу вас не занепадати духом з приводу моїх страждань за вас – бо це ваша слава. 14 Для цього я схиляю свої коліна перед Отцем [Господа нашого Ісуса Христа], 15 від Якого має ім’я кожна родина на небесах і на землі, 16 щоб за багатством Своєї слави Він дав вам через свого Духа зміцніти силою у внутрішній людині, 17 щоб через віру Христос оселився у ваших серцях, аби ви, укорінені й засновані на любові, 18 разом з усіма святими змогли зрозуміти, що то за ширина й довжина, висота й глибина, 19 і пізнати Христову любов, яка сягає за межі пізнання, щоб наповнилися ви всякою Божою повнотою. 20 А Тому, Хто силою, яка діє в нас, може зробити значно більше всього, що ми просимо або думаємо, – 21 Йому слава в церкві й у Христі Ісусі на всі покоління і на віки віків, амінь! (Переклад Рафаїла Турконяка)

Інші читання: 5 Мойсея 32:39-40, Луки 7:11-17, Гімн №74 „Радість, радість, що від Бога”.

 

Благодать вам та мир від Бога Отця нашого й Господа Ісуса Христа!

     Зазвичай, коли ми роздумуємо над Словом Божим під час проповіді, ми нечасто наголошуємо, що ми є лютеранами, але радше вживаємо інше слово – християни. Ми не так часто вживаємо ім'я Лютера, натомність, частіше говоримо про Ісуса. Але ця пора року особлива для нашої конфесії. Протягом неповних двох тижнів ми святкуємо і День Реформації, і день народження Мартіна Лютера. Так історично склалося, що наша церква носить ім’я Лютера, хоча він сам цього не хотів. Адже, насправді, хто ми є? – Християни! Насправді, чиї ми? – Христові!

     Але коли нас питають, яку церкву ми відвідуємо, ми, щоб вирізнити себе з поміж інших, говоримо – лютеранську. Трохи дивно для України та нашого міста зокрема, чи не так? Можливо, для більшості харків’ян взагалі незвично ходити до церкви кожної неділі, але думаю, що ідея відвідувати саме лютеранську церкву – особливо дивна для таких людей. Тому інколи на нас поглядають із певною цікавістю чи навіть підозрою. У такі моменти, багатьох втішає, що нашу віру традиційно сповідають не найдурніші європейські нації (як то німці, шведи, датчани).

 

Tyutchev-7     Мені ж у подібних випадках згадуються знані рядки Федора Тютчева:

 

Я лютеран люблю богослуженье,

Обряд их строгий, важный и простой - 

Сих голых стен, сей храмины пустой

Понятно мне высокое ученье.

 

    Що ж, коли такий великий поет полюбляв спостерігати, як ми поклоняємося – це підбадьорює, навіть якщо хтось недалекий називає тебе сектантом. Ну а коли цей майстер філософської лірики говорить, що йому зрозуміле наше високе вчення – це навіть трохи лестить.

     До речі, Тютчев за своє життя написав небагато – його творчий доробок вміщається в одну невеличку книжечку. Але якою цінною при цьому є його спадщина! Інший великий лірик висловися про вірші Тютчева так: „Вот эта книжка небольшая томов премногих тяжелей”.

 

     Сьогоднішній текст для проповіді вміщений у іншій дуже невеликій книзі – але у книзі Святого Письма – в посланні апостола Павла до Ефесян. У цьому виданні Біблії – це всього 6 сторінок. Певно, в очах невіруючих – це й не книга, а так – брошура. Але, насправді, „эта книжка небольшая томов премногих тяжелей”.

 

     І коли ми думаємо про те, чим наше віросповідання відрізняється від решти релігій; коли ми думаємо про те, чим лютерани вирізняються серед інших братів-християн, то один із найважливіших віршів, який приходить на пам’ять – це саме із Ефесян: „Бо спасені ви благодаттю через віру, а це не від вас, то дар Божий, не від діл, щоб ніхто не хвалився” (Еф.2:8-9). Це справді висока суть вчення лютеранської церкви, але це не є наш винахід, не є нами вигадане вчення – це Слово Боже!

     Також у цій невеличкій книзі міститься багато інших із найбільш відомих вам віршів Письма. Наприклад, ви звикли чути на початку проповіді благословення: „Благодать вам та мир від Бога Отця нашого й Господа Ісуса Христа!” Але ж це також із послання до Ефесян, 2-й вірш у книзі! Далі у цьому посланні говориться про церкву, як про єдине тіло, головою якої є Христос. Саме в цій книзі Павло закликає дружин коритися своїм чоловікам так, як церква кориться Христу. А чоловіків апостол заохочує любити своїх дружин так, як Христос полюбив Церкву, видавши Себе за неї, тобто, за нас.

      Погодьтеся – це дуже глибока книга. На кількох її сторінках викладена висока суть християнства.

Jan Matejko-Astronomer Copernicus-Conversation with God-1100

Ян Мате́йко (1838-1893). Ніколай Коперник звертається жл Бога, вражений величчю творива.

     Сьогоднішній текст Слова Божого також говорить про висоту, а на додаток ще й про глибину, ширину та довжину (вірш 18). Гігантські розміри, велетенські масштаби вражають, притягують нас, чи не так?

     Щодо висоти, то скільки поколінь мріяло про її підкорення! Ну і, нарешті, в минулому столітті людство здобуло і нові висоти, і нові глибини. Якими сенсаціями були перші вдалі польоти тоді ще примітивних літаків; а, згодом і перший космонавт, і перший астронавт на Місяці... На землі ж тим часом альпіністи здолали найвищі гори (майже 9000 метрів), а дослідники океану в батискафі досягли найглибшої Маріанської впадини – майже 11 000 метрів.

John Constable-background

John Constable (1776-1837). Небеса.

     Але скільки небезпек таїть висота чи глибина... Скільки загинуло льотчиків та альпіністів, як боляче переживають люди загибель космонавтів, різноманітні катастрофи (як авіакатастрофи чи загибель не на такій вже й великій глибині підводного човна „Курськ” кілька років тому).

Ajvazovskij-korabl-v-bushujushhem-more-1600

Іван Айвазовський (1817-1900). Корабель у морі під час шторму.

     Висота чи глибина нас не тільки притягують. Ми нерідко боїмося їх, є навіть різні психіатричні діагнози, наприклад, – страх висоти.

     Що ж, великі масштаби нас навіть непокоять. Один із філософів висловив це так: „Безмежність Всесвіту мене лякає”. Можливо, не кожний із нас так глибоко задумувався про безмежність всесвіту, але впасти із висоти чи втонути, певно, бояться, всі.

Francisco-Zurbaran-El-Padre-Eterno7

Франциско де Сурбаран (1598-1664). Бог-Отець.

     Але якщо нас непокоять висота на якій летить наш літак, чи навіть невелика глибина, над якою ми пропливаємо в човні, то, справді, наскільки більше може нас хвилювати велич всього космосу. І наскільки сильніше і глибше має нас хвилювати велич того, Хто все це створив. Отже ще раз послухаємо слова Творця із сьогоднішньому старозаповітного тексту: „Побиваю й оживлюю Я, і не врятує ніхто від Моєї руки. Бо до неба підношу Я руку Свою та й кажу: Я навіки Живий!” (5М.32:39б-40). Хто ми є перед Святим Богом? – Грішники. Чи можемо ми врятуватися від Його праведної караючої руки, від Його справедливого суду за наш гріх?

     Безумовно, ми не можемо спасти себе. Але у нас є Спаситель. І це – Сам Бог.

     І у сьогоднішньому Слові Він знову об’являє себе триєдиним. Павло говорить про Отця, „що від Нього має ймення кожен рід на небі й на землі” (в.15), про Святого Духа, через Якого ми „зміцняємося [...] в чоловікові внутрішнім” (в.16), і завдяки роботі Якого „Христос через віру [оселяється] у ваших серцях” (в.17).

francisco-caro-svyataya-troica-1200

Francisco Caro (1627-1667). Пресвята Трійця.

     Що ж, це незбагненні і найглибші тайни, що вище від усякого розуміння: як три особи Божества можуть бути одним; як предвічний і безмежний Бог-Син стався маленьким хлопчиком у Вифлеємі; або яким чином хліб і вино Господньої Вечері стають справжнім тілом та справжньою кров'ю Христа; або як Ісус зміг не тільки замешкати в тілі в цьому світі, але як Він оселяється у ваших серцях…

     У нашому сьогоднішньому Слові Бог не скеровує нас до невідомих нам законів фізики чи вищої математики, відповідно до яких все це у Ньому, у Богові, можливо (бо Він є автором цих законів). Бог знає, що більшості із нас й відомі нині закони фізики збагнути важко.

     Але Бог скеровує нашу увагу до Своєї любові, скеровує нас до Того, в Кому Він нас полюбив. Так у Євангелії Святого Івана Господь говорить: “Так бо Бог полюбив світ, що дав Сина Свого Однородженого, щоб кожен, хто вірує в Нього, не згинув, але мав життя вічне.” (Ів.3:16).

Botticelli Trinity

Сандро Ботічеллі (1445-1510). Трійця.

     Святий Павло це трохи розширює, він говорить про зміни у наших серцях на краще під впливом цієї любові: „щоб ви, закорінені й основані в любові, змогли зрозуміти [...], що то ширина й довжина, і глибина й вишина, і пізнати Христову любов, яка перевищує знання”, або (яка сягає за межі пізнання) (в.17б-19а).

     В іншому своєму посланні – до Римлян, Павло говорить дуже схоже про Божу любов, але про вишину та глибину – цілком відмінно: „Хто нас розлучить від любови Христової? Чи недоля, чи утиск, чи переслідування, чи голод, чи нагота, чи небезпека, чи меч? [...] Я пересвідчився, що ні смерть, ні життя, ні Анголи, ні влади, ні теперішнє, ні майбутнє, ні сили, ні вишина, ні глибина, ані інше яке створіння не зможе відлучити нас від любови Божої, яка в Христі Ісусі, Господі нашім!” (Рим.8:35,38-39).

karl brullov-posledny-den-pompei

Карл Брюллов (1799-1852). Останній день Помпеї.

     Кожен пастор вкладає у проповідь особистий досвід. Павло – не виняток. І коли він говорить про переслідування, небезпеку, про смерть та меч, то в цьому нема нічого дивного. Павло весь час перебував у переслідуваннях. І в цьому посланні до Римлян він обіцяє їх відвідати. І він приїхав до них пізніше, але під арештом. Його привезли до Риму, щоб там судити. І, за переданням, Павло був страчений саме мечем. Але до своєї страти, перебуваючи під арештом, він міг проповідувати та листуватися із друзями чи навіть цілими громадами. Святе Письмо містить кілька таких послань Павла, їх називають в’язничними посланнями. І одне із них – послання до Ефесян. Це засвідчує й перший вірш у сьогоднішньому уривку, де апостол згадує про свої „терпіння” або „страждання” (в.13), і інші („я, в'язень у Господі” (Еф.4:1). Але Павло просить друзів не перейматися його тимчасовими стражданнями. Апостол навпаки звертає їхні погляди – на Бога, на Христа, привертає увагу до вічної Божої любові.

Christ and the Penitents by Gerard Seghers-1400

Geerard Seghers (1591-1651). Христос та грішники, які розкаялися. 

     Отже, дозвольте Божій любові охопити вас, і тоді Христос буде вашим Господом! Дозвольте Святому Духу керувати вашим життям, і тоді Бог „зможе зробити значно більш над усе, чого просите або думаєте, силою, що діє в вас!” Отже, „Йому слава в Церкві та в Христі Ісусі на всі покоління на вічні віки. Амінь!” (в.20,21).

І нехай мир Божий та любов Божа, що вищі від усякого розуму, бережуть серця ваші та ваші думки у Христі Ісусі!” Амінь!

Проповіді - інші джерела

 


У Лютеранській Церкві проповідь займає центральне місце у Службі Божій (сподіваємось, що і в будь-якій іншій Християнській конфесії). Хіба що лютерани ставлять поруч із проповіддю Слова ще належне вживання Таїнства (Хрищення та Господньої Вечері). Але хіба можна уявити застосування Таїнства без проповіді Слова? Детальніше про зв’язок між проповіддю і Таїнством дивіться у розділі «ЗНАЙОМСТВО ІЗ ЛЮТЕРАНСТВОМ».

Отже, ми не випадково вибрали візуальним символом нашого сайту картину Лукаса Кранаха Старшого «Мартін Лютер проповідує Слово Боже».  Значення проповіді в Церкві неможливо переоцінити, бо тільки Слово Боже може нас спасти і змінити. Проповідь Закону Божого веде нас до пізнання гріха і власної неспроможності спастися (Рим.3:19). А проповідь Євангелія оживляє грішника, дає йому народження згори.

Бо тільки через Своє Слово Бог дає нам спасаючу віру.  Св.Павло і Святий Дух говорять: «Тож віра – від слухання, а слухання через Слово Христове» (Рим.10:17). Тільки свідчення про «Христа розп’ятого» (1Кор.1:23), тільки це «Слово про хреста» (1Кор.1:18) є «силою Божою на спасіння кожному» (Рим.1:16).

Лютеранська Церква завжди проповідували «спасіння кожному», тобто те, що Ісус помер «за всіх», «за весь світ» (Ів.1:29, Ів.3:16, 1Ів.2:2, Тита 2:11).  Ось тому і Слово Боже має бути проповідуване «для всіх»: для людей всіх вікових груп (як ви бачите на картині Кранаха, Лютер проповідує і для дорослих, і для дітей), для «всіх народів» (євреїв і греків (Рим.1:16б), німців та українців, американців і африканців тощо), таким чином, Слово повинно проповідуватися до нас особисто, а ми також маємо свідчити всім. Для публічної проповіді в Церкві Бог запровадив посади служителів, від імені яких Святим Духом говорить Апостол: «Оце ми як посли замість Христа, ніби Бог благає через нас, благаємо замість Христа: примиріться з Богом! Бо Того, Хто не відав гріха, Він учинив за нас гріхом, щоб стали ми Божою праведністю в Нім!» (2Кор.5:20).  Проповідь спасіння в Ісусі – це воля Божа, яка має виконуватися до Другого приходу Спасителя.

Підсумовуючи вище сказане, підкреслимо: подібним до того, як проповідь має бути центром Служби Божої, то серцевиною проповіді є свідчення про «Христа розп’ятого» (так, як це робив Лютер і як завжди робили конфесійні лютерани; так, як це зобразив на картині Лукас Кранах).  У такій проповіді зустрічаються Закон і Євангеліє у своїх найбільш виражених проявах: наші гріхи вбили нашого Господа Ісуса, але саме через те, що наші гріхи добровільно взяв на Себе Ісус, Який «був виданий за наші гріхи і воскрес для виправдання нашого» (Рим.4:25), то й Отець «вас, що мертві були в гріхах та в необрізанні вашого тіла, Він оживив разом із Ним, простивши усі гріхи, знищивши рукописання на нас, що наказами були проти нас, – Він із середини взяв його та й прибив на хресті» (Кол.2:13-14). 

Певно, в широкому розумінні ми можемо назвати проповідями і свідчення про Ісуса нашому другу, який не знає милостивого Бога, і подібні свідчення на вуличних євангелізаціях незнайомій людині. Проповідями можна назвати й виступи служителів на різноманітних громадських заходах, і виступи на телебаченні, й інші свідчення на якусь конкретну тему і поза контекстом Служби Божої. Хоча вони нерідко і є тематичними, але їхня головна та обов’язкова ознака та, що вони виголошуються на певне місце із Святого Письма. Інша принцип, за яким підбираються проповіді для цієї сторінки: тут ви зможете ознайомитися тільки із тими проповідями Слова, які виголошені  на Службі Божій у Громаді УЛЦ «ВСІХ СВЯТИХ» у Харкові (або, часом, у місії нашої Церкви на Харківщині). Зазвичай це саме проповіді місцевого парафіяльного пастиря, хоча ми з радістю вміщуємо на цій сторінці й проповіді інших пастирів, які були виголошені ними у парафії в Харкові особисто або прочитані конфірмованими членами нашої парафії, які проводили служіння за відсутності в певну неділю місцевого пастиря. 

Пастир Віктор Хаустов

Календар

СвятийДухХрест2

Молитви

Duerer-Prayer2

 

Аудіо проповіді

st peter preaching in the presence of st mark big

Аудіо музика

Gaudenzio Ferrari 002

Час Реформації

ЧАС РЕФОРМАЦІЇ - заставка

Українське лютеранство

Blog-V-Gorpynchuka

Блог п. Т.Коковського

Blog-Tarasa-Kokovskogo

Віттенберзький соловей

Wittenberg-Nightingale

Семінарія Св.Софії

УЛБ-222