Ми проповідуємо Христа розп'ятого (1Кор.1:23)

А Він був ранений за наші гріхи, за наші провини Він мучений був, кара на Ньому була за наш мир,
Його ж ранами нас уздоровлено! Усі ми блудили, немов ті овечки, розпорошились кожен на власну дорогу,
і на Нього Господь поклав гріх усіх нас! 
(Ісаї 53:5,6)

Ukrainian English Russian

Проповіді - пояснення

Book icon     audio      Video

 


 

Проповідь п.В.Хаустова Луки 2:1-14 "СЬОГОДНІ В ДАВИДОВІМ МІСТІ НАРОДИВСЯ ДЛЯ ВАС СПАСИТЕЛЬ" (на Різдво Христове)

Проповідь п.В.Хаустова на Луки 2:1-14 "СЬОГОДНІ В ДАВИДОВІМ МІСТІ НАРОДИВСЯ ДЛЯ ВАС СПАСИТЕЛЬ" (на Різдво Христове) 

Проповідь пастиря Віктора Хаустова №133-1-А на Луки 2:1-14 на Різдво Христове у громаді ВСІХ СВЯТИХ УЛЦ на тему «СЬОГОДНІ В ДАВИДОВІМ МІСТІ НАРОДИВСЯ ДЛЯ ВАС СПАСИТЕЛЬ».

Виголошено: Харків, Громада Всіх Святих, 7 січня 2010р. та 25 грудня 2019р. 

 

СЛУХАТИ АУДІО ПРОПОВІДЬ  

 

Луки 2:1-14

NativityJesus 11 І трапилося тими днями, вийшов наказ царя Августа переписати всю землю.

2 Цей перепис перший відбувся тоді, коли владу над Сирією мав Квіріній.

3 І всі йшли записатися, кожен у місто своє.

4 Пішов теж і Йосип із Галілеї, із міста Назарету, до Юдеї, до міста Давидового, що зветься Віфлеєм, бо походив із дому та з роду Давидового,

5 щоб йому записатись із Марією, із ним зарученою, що була вагітна.

6 І сталось, як були вони там, то настав їй день породити.

7 І породила вона свого Первенця Сина, і Його сповила, і до ясел поклала Його, бо в заїзді місця не стало для них...

8 А в тій стороні були пастухи, які пильнували на полі, і нічної пори вартували отару свою.

9 Аж ось Ангол Господній з'явивсь коло них, і слава Господня осяяла їх. І вони перестрашились страхом великим...

10 Та Ангол промовив до них: Не лякайтесь, бо я ось благовіщу вам радість велику, що станеться людям усім.

11 Бо сьогодні в Давидовім місті народився для вас Спаситель, Який є Христос Господь.

12 А ось вам ознака: Дитину сповиту ви знайдете, що в яслах лежатиме.

13 І ось раптом з'явилася з Анголом сила велика небесного війська, що Бога хвалили й казали:

14 Слава Богу на висоті, і на землі мир, у людях добра воля! (Переклад Івана Огієнка)

 

Інші читання: Ісаї 7:1-14, Тита 2:11-14,

Гімни зі Служебника УЛЦ (2003 року) № 6 – "Тиха ніч", № 16 – "Ой, у Віфлеїмі – весела новина..."

Adoración de los pastores Murillo-1200

 Бартоломео Естебан Мурільо (1618-1682). Поклоніння пастухів. 

 

Христос народився! – Славімо Його!

     Є два найбільших свята в церковному календарі: Різдво та Воскресіння Христове. І є добра традиція саме в ці дні підкреслити, що ці події є історичними фактами. І ми засвідчили це і сьогоднішнім вітанням: Христос народився! – Славімо Його!

     А головні докази того, що народження Ісуса є фактом, - свідоцтва істориків, яких звали Матвій та Лука. І ще важливіше те, що євангелісти не писали від себе самих, а були натхненні Святим Духом. Отже Слово Боже свідчить нам про народження Ісуса: „Сьогодні в Давидовім місті народився для вас Спаситель, Який є Христос Господь” (Лк.2:11). І це центральний вірш нашого Євангельського читання та проповіді на сьогодні

Bartolomé Esteban Murillo 1617-1682-2

Bartolomé Esteban Murillo (1617-1682). Різдво Христа. Поклоніння пастухів.

 

     Отже, І. НАРОДЖЕННЯ ІСУСА – це історичний ФАКТ!

     Біблійною мовою кажучи, це НАПИСАНО! Наші 1-й та 2-й вірші свідчать, що це „трапилося тими днями”, коли кесарем в Римі був Август, а „владу над Сирією мав Квіріній”. Імена ж Марії та Йосипа, відповідно, були записані в тих же сувоях, де й імена решти мешканців Юдей, Галілеї, Сирії та всієї Римської імперії. І, якщо ці документи з часом були втрачені, то ми маємо інші: 1-й розділ Матвія та 3-й розділ Луки, де Святий Дух зберіг для нас родовід Господа Ісуса! Це НАПИСАНО!

 Meister der Kahriye-Cami-Kirche in Istanbul 005

Діва Марія та Йосип перед намісником Квірінієм під час перепису. Мозаїка. Церква Хора, Стамбул (1315-1320).

 

     Що ж ще НАПИСАНО у Біблії стосовно народження Месії? Вже перша книга свідчить, що „Насіння жінки зітре голову змієві” (Бут.3:15), тобто знищить гріх, смерть та диявола. А Ісая за 700 років до втілення Бога-Сина пророкує: „І діва в утробі зачне і Сина породить” (Іс.7:14). Лука оповідає нам про вагітну Марію (в.5) та про її пологи: „І породила вона свого Первенця Сина, і Його сповила, і до ясел поклала Його, бо в заїзді місця не стало для них...” (в.7).

Birth of Jesus - Capella dei Scrovegni - Padua 1000

Джотто (1266–1337). Різдво Христа.

 

     Отже, радіймо: „сьогодні в Давидовім місті народився для вас Спаситель, Який є Христос Господь” (в.11). Цей Спаситель – наш Брат у тілі, Людина, як і ми! Але також у Псалмі НАПИСАНО: „Жодна людина не викупить брата, не дасть його викупу Богові” (Пс.48(49):8). Тому Спаситель не просто людина, але САМ ГОСПОДЬ БОГ, що стався людиною: Лука завершує родовід Ісуса, називаючи Його „сином Адамовим, – Сином Божим” (Лк.3:38).

     І ця фундаментальна правда подана нам Святим Духом із історичними подробицями, про які було НАПИСАНО за сотні років до самої події. Як і було обіцяно, Спаситель походив із роду царя Давида (в.4) та народився від Діви у Віфлеємі: „сьогодні в Давидовім місті народився для вас Спаситель, Який є Христос Господь” (в.11). „Слово сталося тілом” (Івана 1:14), „Бог прийняв нашу плоть” у Віфлеємі, Давидовім місті, за часів перепису Римської імперії, коли кесарем був Август, а намісником Сирії Квіріній. Народження Ісуса – це історичний факт, задокументований у Біблії, а історичний контекст Луки перебуває у загальній злагоді зі свідченнями світських істориків.

Augustus Prima Porta Louvre Ma1247 n2-2   Publius Sulpicius Quirinius-2

Мармурові портрети кесаря Августа та Квірінія (?).

 

     ІІ. Що ж означає ФАКТ народження Ісуса?

     – Творець Всесвіту стався частиною творива. Той, Хто створив небо і землю, Той, Хто предвічно був народжений від Отця, сьогодні – народжений від Діви. І тепер „у Ньому тілесно живе вся повнота Божества” (Колосян 2:9). Є прекрасна американська духовна пісня: „В Його руках – цілий світ...” („He's got the whole world in his hands”). Але „сьогодні в Давидовім місті” Марія „породила свого Первенця Сина, і Його сповила...” (в.7). Той, Хто тримає в Своїх руках весь світ, лежить на руках Марії. Той, Хто є одним цілим з Отцем, Той Хто посилає сонячне світло, даючи нам тепло, даючи нам хліб щоденний, Сам Бог-Син, стався Сином Людським і тепер потребує опіки юної мами. Йому треба бути нагодованим материнським молоком, бути зігрітим та загорнутим у чисті пелюшки...

Fritz von Uhde Heilige Nacht-1500

Fritz von Uhde (1848–1911). Свята ніч.

 

     Так, „сьогодні в Давидовім місті народився для вас Спаситель, Який є Христос Господь” (в.11). Той, Хто є відділеним від бруду гріха, ввійшов в гріховний світ, подібно до нас, будучи омитим водами та кров'ю Марії. Можливо, не кожний погодиться з останнім твердженням. У церкві з давніх часів деякі богослови вірили, що Ісус міг народитися не так, як кожен із нас, природним чином, але Він міг пройти крізь утробу Марії. Чи це можливо для Ісуса? Безумовно. Але я особисто не вірю в цю теорію, що не підтверджується Писанням. Лука говорить про пологи Діви Марії як про звичайне народження дитини жінкою, хай і Дівою: „породила свого Первенця Сина, і Його сповила...” (в.7). І це факт!

Antonio de Pereda Trójca Święta

Antonio de Pereda y Salgado ( c.1611– 1678). Трійця.

 

     Цей факт показує, що Бог, Який створив світ та установив закони природи і ними керує всесвітом, Сам став під дію законів фізики, хімії, біології... Цей факт також показує, що Бог, Який дав нам Свій моральний Закон, 10 Заповідей, Сам підкорився і моральному закону, даному всьому людству, і церемоніальному Закону євреїв, і цивільним законам римлян.

     Цей факт показує, що Бог, Який написав план нашого життя та записав наші імена до Книги Життя, дозволив, щоб Його Ім'я зафіксували в усіх документах, в які записували кожного підзаконного єврейського мужа. Подібним чином, як Він Сам дозволив, щоб Його мати Марія та Його земний батько Йосип були записані до перепису за наказом кесаря Августа. „Сьогодні в Давидовім місті народився для вас Спаситель, Який є Христос Господь” (в.11).

 Fritz v Uhde Schwerer Gang Road to Bethlehem-The Difficult Journey 1890-2

Fritz von Uhde (1848–1911). Шлях до Віфлеєму (Складна подорож).

 

     ІІІ. Що означає ФАКТ народження ІСУСА для ВАС особисто?

     Тільки те, що й НАПИСАНО: Спаситель „народився для вас” – для ВАС ОСОБИСТО.

     Ісус став під дію Божого Закону та людських законів, щоб виконання законів Ним могло бути зараховане нам – і ВАМ особисто. ВІН народився як звичайний хлопчик, щоб ВИ могли бути відродженими згори – від води і Духа через Боже Слово у Хрищенні!

Fritz von Uhde 18481911 The Sacred Night Triptych 1888-89

Fritz von Uhde (1848–1911). Свята ніч.

 

     Бог-Син народився від Діви для того, щоб ми не тільки отримували від Нього хліб щоденний (бо Бог посилає сонце, дощ та дає хліб не тільки праведним, але й неправедним), але Ісус прийшов, щоб ми мали „Хліб, що з неба зійшов”, щоб знали Ісуса, як Спасителя, що приніс Своє тіло на викуп за ВАС особисто!

     І Той, Хто народився, омитий водами та кров'ю Марії, в кінці Свого земного шляху пролив Свою кров за ВАС, і з Його боку (як свідчить євангеліст Іван), коли Він був проколотий списом, пролилися кров та вода. Все це - щоб очистити ВАС від усякого гріха

     „Сьогодні в Давидовім місті народився для вас Спаситель, Який є Христос Господь” (в.11).

Васнецов В. Распятие-2000

Віктор Васнєцов (1848-1926). Розп'яття.

 

     ІV. Чи цей ФАКТ є ДІЄВИМ для ВАС особисто?

     Під час Різдва інколи чуєш: Христос прийшов до бідних, а не до багатих: згадується стайня, в якій Він народився, поклоніння пастухів... Але НАПИСАНО, що Христос прийшов до ВСІХ. Це написано і тут: "Благовіщу вам радість велику, що станеться людям УСІМ" (в.10). Це написано і в багатьох інших місцях, як то "Один-бо є Бог, і один посередник між Богом та людьми, - людина Христос Ісус, що дав Самого Себе на викуп ЗА ВСІХ" (1Тим.2:5,6)! А коли ми пригадаємо всі різдвяні історії євангелістів, побачимо, що Бог також привів до Немовлятка-Ісуса не тільки бідних пастухів, але й багатих волхвів.

Adoración de los Reyes Magos-1400

Ель Греко (1541-1614). Поклоніння волхвів.

 

     Христос прийшов до ВСІХ: до Августа, до Квірінія, до тих дрібних чиновників, що записували імена Йосипа та вагітної Марії до сувоїв із переписом населення... Христос прийшов до ВСІХ. Зокрема, Він прийшов і до царя Ірода... Хтось із цих людей знав Писання, хтось не мав майже ніякого уявлення про Слово Боже. Імператор Август, очевидно, був дуже далекий від Біблії. Квіріній, певно, ближчий, бо був намісником в провінції, до якої входила Юдея. Але дрібні чиновники, що проводили перепис, були ще ближчими до місцевого населення, можливо, хтось навіть міг бути і євреєм, відповідно, мав би очікувати Месію.

     А чи можете ви собі уявити ситуацію, що громадянин сучасної Україні взагалі нічого не чув про Христа. Ми живемо не в Пакистані і не в Саудівській Аравії.

     І цар Ірод, подібно до будь-якого громадянина України, знав, що має прийти Христос, що Він – Спаситель. Він навіть розпитував у книжників про місце Його народження. І якою ж була реакція Ірода? – Вбити Ісуса! Христос заважав Іроду! Проблема грішника, що є рабом свого гріха, полягає в тому, що Ісус заважає гріху! І грішник, який не кається – ненавидить Христа.

Giotto di Bondone - No. 21 Scenes from the Life of Christ - 5. Massacre of the Innocents -

Джотто ді Бондоне (1267-1337). Побиття віфлеємських немовлят.

 

     Коли ми аналізуємо, чому наші євангелізації не є такими успішними, як хотілось би, то я думаю про дві проблеми. Перша проблема. Коли ми не приводимо своїх друзів та рідних до Христа – щось не так з нами. Інша проблема в тих, хто не хочуть приходити. І нічого дивного, що невідроджений Святим Духом грішник не хоче прийти до Бога. Біблія свідчить, що грішник сам не може цього зробити. Але чи є секретом для невідродженого грішника в Україні інформація, що Ісус помер за гріхи людей? Особливо для тих інтелектуалів, які знають зміст Писання, але не вірять в Євангеліє. Одному з таких діячів, що був атеїстом, але любив використовувати Біблійні образи в своїй творчості, належить такий рядок: „Задуши холодними руками свого ненародженого Христа”.

     Я вважаю цю формулу влучною. Людина не може вбити Бога, так само, як Ірод не зміг вбити Немовля-Ісуса. Але Ірод вбив Ісуса у собі, він засудив на смерть себе, бо „задушив в собі холодними руками свого ненародженого Христа”. Ми не можемо прийти до спасіння самі, без Святого Духа. Але, якщо ми полюбили гріх, більше, ніж Бога, ми здатні вчинити щось дуже схоже на аборт, на дітовбивство: „задушити холодними руками свого ненародженого або вже народженого Христа”.

Guido Reni - Massacre of the Innocents     Giuseppe Arcimboldo - Head of Herod ca.1566

 Гвідо Рені (1575-1642). Побиття віфлеємських немовлят. Джузеппе Арчімбольдо (1526-1593). Цар Ірод.

 

     V. Що ж нам робити СЬОГОДНІ?

     Один чоловік спитав апостола Павла та Силу в ситуації, яка видавалася йому безвихідною: „Що треба робити мені, щоб спастися?” Йому відказали: „Віруй в Господа Ісуса, і будеш спасений ти сам та твій дім.” (Дії 16:30-31).

     Якщо ви до цього дня не знали Христа, то знайте: „Сьогодні в Давидовім місті народився для вас Спаситель, Який є Христос Господь” (в.11). Увіруйте в Нього як у ВАШОГО особистого Спасителя – і будете спасеними!

     Якщо ви знали, але забули Христа, то знайте: „Сьогодні в Давидовім місті народився для вас Спаситель, Який є Христос Господь” (в.11). Покайтеся, та поверніться до Нього!

Gerard van Honthorst - Adoration of the Shepherds 1622-1500

Gerard van Honthorst (1592–1656). Різдво Христа.

 

     Якщо для вас Різдво стало ще одним святом, ще однією традиційною службою, якщо ви відчули, що ваше серце охололо, якщо вас у співах колядок найбільше приваблюють не слова „Радуйся земле, Син Божий народився!”, але інші рядки: „Застеляйте столи та все килимами...”, а потім вас полонили думки про калачі та про численні свята, під час яких можна нічого не робити, то пригадаймо іншу колядку, що свідчить тільки про Ісуса: „І Отцівське Слово зодягнулось в тіло”.

 Trutovsky Kolyadki

Кость Трутовський (1826-1993). Колядувальники.

 

     Але якщо ви знаєте Христа, якщо Ісус – найбільший скарб вашого життя, то я нічого не можу сказати нового, аніж цей євангельський вірш: „Сьогодні в Давидовім місті народився для вас Спаситель, Який є Христос Господь”. (в.11).

LAdoration des bergers Matthias Stomer TorinoМаттіас Стом (бл.1600-бл.1652). Поклоніння новонародженому Спасителю. 

 

     Той, Хто знає всі наші гріхи, навіть потаємні, для Кого вони – наче записані на білому аркуші паперу, Той народився у Віфлеємі та згодом був записаний в документи земних володарів як Ісус із Назарету. Він став під Закон, сповнив його за нас та завершив Свій земний шлях на Хресті, щоб „вас, що мертві були в гріхах [...] оживити разом із Ним, простивши усі гріхи, знищивши рукописання на нас!” (Колосян 2:13-14).

     Отже, „Сьогодні в Давидовім місті народився для вас Спаситель, Який є Христос Господь” (в.11). Віруйте і будете спасенними! І несіть вашу віру до свого дому, щоб спасся і дім ваш! 

Христос народився! – Славімо Його!

2019-01-06-ЧАС РЕФОРМАЦІЇ - 058-SnapShot

 

Проповіді - інші джерела

 


У Лютеранській Церкві проповідь займає центральне місце у Службі Божій (сподіваємось, що і в будь-якій іншій Християнській конфесії). Хіба що лютерани ставлять поруч із проповіддю Слова ще належне вживання Таїнства (Хрищення та Господньої Вечері). Але хіба можна уявити застосування Таїнства без проповіді Слова? Детальніше про зв’язок між проповіддю і Таїнством дивіться у розділі «ЗНАЙОМСТВО ІЗ ЛЮТЕРАНСТВОМ».

Отже, ми не випадково вибрали візуальним символом нашого сайту картину Лукаса Кранаха Старшого «Мартін Лютер проповідує Слово Боже».  Значення проповіді в Церкві неможливо переоцінити, бо тільки Слово Боже може нас спасти і змінити. Проповідь Закону Божого веде нас до пізнання гріха і власної неспроможності спастися (Рим.3:19). А проповідь Євангелія оживляє грішника, дає йому народження згори.

Бо тільки через Своє Слово Бог дає нам спасаючу віру.  Св.Павло і Святий Дух говорять: «Тож віра – від слухання, а слухання через Слово Христове» (Рим.10:17). Тільки свідчення про «Христа розп’ятого» (1Кор.1:23), тільки це «Слово про хреста» (1Кор.1:18) є «силою Божою на спасіння кожному» (Рим.1:16).

Лютеранська Церква завжди проповідували «спасіння кожному», тобто те, що Ісус помер «за всіх», «за весь світ» (Ів.1:29, Ів.3:16, 1Ів.2:2, Тита 2:11).  Ось тому і Слово Боже має бути проповідуване «для всіх»: для людей всіх вікових груп (як ви бачите на картині Кранаха, Лютер проповідує і для дорослих, і для дітей), для «всіх народів» (євреїв і греків (Рим.1:16б), німців та українців, американців і африканців тощо), таким чином, Слово повинно проповідуватися до нас особисто, а ми також маємо свідчити всім. Для публічної проповіді в Церкві Бог запровадив посади служителів, від імені яких Святим Духом говорить Апостол: «Оце ми як посли замість Христа, ніби Бог благає через нас, благаємо замість Христа: примиріться з Богом! Бо Того, Хто не відав гріха, Він учинив за нас гріхом, щоб стали ми Божою праведністю в Нім!» (2Кор.5:20).  Проповідь спасіння в Ісусі – це воля Божа, яка має виконуватися до Другого приходу Спасителя.

Підсумовуючи вище сказане, підкреслимо: подібним до того, як проповідь має бути центром Служби Божої, то серцевиною проповіді є свідчення про «Христа розп’ятого» (так, як це робив Лютер і як завжди робили конфесійні лютерани; так, як це зобразив на картині Лукас Кранах).  У такій проповіді зустрічаються Закон і Євангеліє у своїх найбільш виражених проявах: наші гріхи вбили нашого Господа Ісуса, але саме через те, що наші гріхи добровільно взяв на Себе Ісус, Який «був виданий за наші гріхи і воскрес для виправдання нашого» (Рим.4:25), то й Отець «вас, що мертві були в гріхах та в необрізанні вашого тіла, Він оживив разом із Ним, простивши усі гріхи, знищивши рукописання на нас, що наказами були проти нас, – Він із середини взяв його та й прибив на хресті» (Кол.2:13-14). 

Певно, в широкому розумінні ми можемо назвати проповідями і свідчення про Ісуса нашому другу, який не знає милостивого Бога, і подібні свідчення на вуличних євангелізаціях незнайомій людині. Проповідями можна назвати й виступи служителів на різноманітних громадських заходах, і виступи на телебаченні, й інші свідчення на якусь конкретну тему і поза контекстом Служби Божої. Хоча вони нерідко і є тематичними, але їхня головна та обов’язкова ознака та, що вони виголошуються на певне місце із Святого Письма. Інша принцип, за яким підбираються проповіді для цієї сторінки: тут ви зможете ознайомитися тільки із тими проповідями Слова, які виголошені  на Службі Божій у Громаді УЛЦ «ВСІХ СВЯТИХ» у Харкові (або, часом, у місії нашої Церкви на Харківщині). Зазвичай це саме проповіді місцевого парафіяльного пастиря, хоча ми з радістю вміщуємо на цій сторінці й проповіді інших пастирів, які були виголошені ними у парафії в Харкові особисто або прочитані конфірмованими членами нашої парафії, які проводили служіння за відсутності в певну неділю місцевого пастиря. 

Пастир Віктор Хаустов

Календар

СвятийДухХрест2

Молитви

Duerer-Prayer2

 

Події

Аудіо проповіді

st peter preaching in the presence of st mark big

Аудіо музика

Gaudenzio Ferrari 002

Час Реформації

ЧАС РЕФОРМАЦІЇ - заставка

Українське лютеранство

Blog-V-Gorpynchuka

Блог п. Т.Коковського

Blog-Tarasa-Kokovskogo

Віттенберзький соловей

Wittenberg-Nightingale

Семінарія Св.Софії

УЛБ-222