Дорогі брати і сестри!
Парафія «ВСІХ СВЯТИХ» УЛЦ у Харкові рада вітати Вас на сторінці розділу СТАТТІ свого офіційного сайту.
Дорогі брати і сестри!
Парафія «ВСІХ СВЯТИХ» УЛЦ у Харкові вітає Вас на сторінці розділу ЦЕРКОВНИЙ КАЛЕНДАР свого офіційного сайту.
Хоча Слово Боже в Новому Заповіті не змушує нас дотримуватися якогось Церковного календаря, але протягом історії Новозаповітної Християнської Церкви склались традиції виділяти певні урочисті дні чи періоди часу в річному циклі, які, в першу чергу, пов’язані із подіями земного життя Господа Ісуса Христа, а також із подіями історії Церкви. До того ж, є й прецедент Старого Заповіту, в якому Божий вибраний народ отримував прямі вказівки від Господа святкувати певні дні.
Та й взагалі, Бог так створив світ, що ми живемо в часі, який має циклічні повторювані періоди: дня і ночі, тижнів, чотирьох пір року та цілого року... У Своєму Слові Господь описує запровадження Ним астрономічного календаря. «І сказав Бог: Нехай будуть світила на тверді небесній для відділення дня від ночі, і нехай вони стануть знаками, і часами умовленими, і днями, і роками. І нехай вони стануть на тверді небесній світилами, щоб світити над землею. І сталося так. І вчинив Бог обидва світила великі, світило велике, щоб воно керувало днем, і світило мале, щоб керувало ніччю, також зорі. І Бог умістив їх на тверді небесній, щоб світили вони над землею, і щоб керували днем та ніччю, і щоб відділювали світло від темряви. І Бог побачив, що це добре.» (Буття 1:14-18).
Лютеранська Церква завжди з повагою ставилася до тих добрих традицій, серед яких є й дотримання Церковного календаря. Традиції є цінними для нас, якщо вони не суперечать Писанню, а їх збереження може бути корисними для навчання та виховання вірних у праведності. Лютеранська Церква завжди вважала за помилку зрікатися такої корисної спадщини. Але такі речі, які Біблія безпосередньо не наказує робити, ані не забороняє, не можуть використовуватися проти волі Божих людей. Так, і дотримання Церковного календаря не повинно переходити в законницьку площину. Дотримування певних святкових періодів року в Церкві не повинно нав’язуватися, але має проводитися вірними в любові та злагоді, служачи їх навчанню та поглибленню стосунків із Господом, а не для спричинення конфліктів. Бо написано: «Один вирізнює день від дня, інший же про кожен день судить однаково. Нехай кожен за власною думкою тримається свого переконання. Хто вважає на день, для Господа вважає, а хто не вважає на день, для Господа не вважає.» (Римлян 14:5-6).
Незважаючи на те, що невоцерковлені люди в Україні зазвичай переймаються тим, що «можна чи не можна їсти», або «що робити або чого не робити» в певний день Церковного календаря, а також, незважаючи на те, що в око випадковому відвідувачу Лютеранської Церкви найперше впадають літургійні кольори вівтарної скатертини та пастирського одягу, але головне не це.
Найважливішою складовою Церковного календаря, певно, є підбір читань Слова Божого для недільних та інших святкових Служб Божих. Найбільш очевидним чином ці читання пов’язані із святом тоді, коли буквально описують подію цього свята (наприклад, Різдва, Хрищення, Воскресіння, Преображення Господа чи Сходження Святого Духа на П’ятидесятницю). Але дуже важливим є підбір читань і на інші дні. Так, під час певного періоду Церковного року читається Слово Боже, яке містить більший наголос на осуді гріха (особливо під час Великого посту) чи очікування Божого суду (також під час Великого посту, але особливо наприкінці Церковного року та на його початку – в період Адвенту). У деякі інші періоди – більший наголос читань для літургії на радості життя із Господом, ще в деякий – на вдячності.
Умовно будь-який церковний календар, що вживається в Лютеранській Церкві, можна розділити на три головні періоди: різдвяний період (Адвент – 4 тижні до Різдва; свято Різдва Ісуса Христа, свято Богоявлення та період після Богоявлення, який завершується початком Великого посту), пасхальний період (сім тижнів Великого посту, Воскресіння Ісуса Христа та сім тижнів по Великодню, які включають також і Вознесіння, завершуючись перед П’ятидесятницею). Ці два періоди можна умовно об’єднати в один, бо він показує Особу та Діло Ісуса. Третій період – так званий «період Церкви», який починається з Дня П’ятидесятниці та завершується (разом із Церковним роком) перед початком Адвенту (чи Церковного новоліття).
Отже, Церковний календар допомагає вірним досліджувати Писання таким чином, що воно свідчить про Ісуса Христа (Ів.5:39), про наш гріх та про Божу благодать, про завдання Церкви в цьому світі. Сильною стороною таких впорядкованих читань Слова Божого під час Богослужінь є те, що таким чином охоплюються всі найважливіші Біблійні доктрини, а пастир, що дотримується такого календаря, змушений протягом Церковного року проповідувати систематично ці доктрини (навіть всупереч власним уподобанням та бажанням проповідувати якусь свою улюблену тему чи доктрину). Звісно, ані пастир, ані парафія не мають бути рабами певного календаря. Коли є необхідність, то пастир може вільно вибирати Слово Боже для проповіді не обов’язково із читань цього дня, але може проповідувати інше місце, яке буде корисне Божим людям через певні події (або проблеми) в парафії чи в суспільстві. Також свіжого струменю в слідуванні Церковному календарю додає проповідування у відповідності із «меншим» святом, наприклад, у зв’язку із днем певного святого.
Отже, лютерани під час Церковного року, крім святкування так званих великих свят, що показують земний шлях Ісуса та народження Новозаповітної Церкви на П’ятидесятницю, ще виділяють свята, що показують діяльність святих, яких ми знаємо із Біблії (апостолів та євангелістів, Богородиці та Івана Христителя, пророків Старого Заповіту), а в деяких Лютеранських Церквах (саме до таких нині належить й УЛЦ) вшановується пам’ять багатьох інших святих. Звісно, визначення людини як «святої» в лютеранстві пов’язується в першу чергу із святістю, яку грішник отримує від Ісуса Христа через віру. Тобто святими є не тільки якісь особливі люди з особливими заслугами, але святим є кожен віруючий (так Слово Боже, а особливо Новий Заповіт і називає всіх християн). Тому вибір святих для вшанування в Лютеранській Церкві може бути досить широкий.
Звісно, вшановуючи у певні дні певних святих, лютерани роблять це не для того, щоб знайти привід звернутися до них в молитві чи попросити про їхнє заступництво. Слово Боже говорить, що ми повинні служити і поклонятися одному Богу (Мт.4:10, 5М.6:13), а нашим єдиним Посередником між нами та Отцем, як і Заступником перед Отцем є Сам втілений Бог – наш Господь Ісус Христос (1Тим.2:5, Євр.9:15, Рим.8:34). Але лютерани виділяють у своєму календарі певні дні вшанування святих у злагоді із волею Божою: «Спогадуйте наставників ваших, що вам говорили Слово Боже; і, дивлячись на кінець їхнього життя, переймайте їхню віру» (Євр.13:7). Саме послання до Євреїв говорить про «хмару свідків» (Євр.12:1) святих у 11-му розділі. За ті майже 2000 років, що пройшли з часу написання цього послання, Бог піднімав багато інших свідків, які так само дивилися «на Ісуса, на Начальника й Виконавця віри» (Євр.12:2).
Отже, на цій сторінці ми подаємо офіційний Церковний календар УЛЦ, а також матеріали, які пояснюють сенс і цінність використання церковного календаря та пов’язаних із ним традицій (наприклад, серій літургійних читань, літургійних молитов, літургійних кольорів тощо, як із офіційного Служебника УЛЦ, так і з інших джерел). Звертаємо вашу увагу також на те, що УЛЦ є унікальною Лютеранської Церквою в тому розумінні, що будучи східнообрядовою, використовує і східний Церковний календар.
Розділ же КАЛЕНДАР, що розташовано на правому полі сайту вище цього розділу, відображує події як офіційного ЦЕРКОВНОГО КАЛЕНДАРЯ УЛЦ, так і дні, які не є офіційними святами в УЛЦ (рубрика: Церковне свято неофіційне), як також і події в житті місцевої парафії в Харкові та в УЛЦ в цілому, події в житті Харкова та України.
Зазвичай на кожен день подається ранкова та вечірня молитви на конкретний день тижня, пояснення Церковного свята та молитва, яка може бути виголошена у зв’язку із ним. Також подаються молитви, що пов’язані із подіями громадського життя держави, міста, парафії. Окремі розділи: «Слово Боже на цей день» (наприклад, коротенькі молитовні роздуми із популярного серед американських конфесійних лютеран видання «ПОРТАЛИ МОЛИТВ»), «Біблія за рік», «Літургійні серії читань Слова».
Як ви можете бачити, сторінка ЦЕРКОВНИЙ КАЛЕНДАР особливо близько пов’язана із сторінками МОЛИТВИ та ЛІТУРГІЯ і ГІМНИ. Але через те, що все життя Церкви зорганізовано навколо подій ЦЕРКОВНОГО КАЛЕНДАРЯ, ця сторінка має тісний зв’язок і з іншими розділами цього сайту, зокрема із тією, що вважається центральною й тут, у віртуальному представленні Церкви ВСІХ СВЯТИХ, і в реальному житті парафії. Звісно, це розділ ПРОПОВІДІ.
На цій сторінці Ви можете ознайомитися із статтями, які написані пастором, членами парафії ВСІХ СВЯТИХ УЛЦ у Харкові або нашими друзями про нас. Також тут часом розміщені інтерв’ю із служителями чи нашими братами і сестрами.
Тематика статей – переважно богословська, часом – суспільно-політична чи будь-яка інша, але обов’язковим є погляд на певну проблему через призму Слова Божого. Інколи ми розміщуємо тут і певні інформаційні статті, що стосуються служінь чи подій у нашій парафії, але, на нашу думку, ці тексти відрізняються постановкою якихось ширших питань, ніж звичайні повідомлення, що виставляються у відповідному розділі НОВИН.
Також ми вважаємо за доцільне продублювати нижче посилання на ІНШІ ДЖЕРЕЛА, де ми вміщаємо ланки на статті, які були написані іншими конфесійними лютеранами чи перебувають у злагоді із здоровою доктриною (повний список посилань Ви можете знайти на сторінці КОРИСНІ ДЖЕРЕЛА нашого сайту).
Пастир Віктор Хаустов