Ми проповідуємо Христа розп'ятого (1Кор.1:23)

А Він був ранений за наші гріхи, за наші провини Він мучений був, кара на Ньому була за наш мир,
Його ж ранами нас уздоровлено! Усі ми блудили, немов ті овечки, розпорошились кожен на власну дорогу,
і на Нього Господь поклав гріх усіх нас! 
(Ісаї 53:5,6)

Ukrainian English Russian

Проповіді - пояснення

Book icon     audio      Video

 


 

Проповідь п.В.Хаустова 1Петра 1:17-2:3 "СЛОВО БОЖЕ ПОВІК ПРОБУВАЄ" (на 1-шу неділю після Великодня)

Проповідь п.В.Хаустов №020-1 на 1-ше Петра 1:17-2:3 "СЛОВО БОЖЕ ПОВІК ПРОБУВАЄ" (на 1-шу неділю після Великодня)

1-ша неділя після Великодня.

Тернопіль, Семінарія Святої Софії, 26 травня 2006р.

Харків, Громада Всіх Святих, 28 травня 2006р. 

 

СЛУХАТИ АУДІОПРОПОВІДЬ

 

Vincent Van Gogh 1853-1890 The Good Samaritan-after-delacroix-1890-10001 Петра 1:17-2:3

1:17 І коли ви Отцем звете Того, Хто кожного, не зважаючи на особу, судить за вчинок, то в страху провадьте час вашого тимчасового замешкання. 18 І знайте, що не тлінним сріблом або золотом відкуплені ви були від марного вашого життя, що передане вам від батьків, 19 але дорогоцінною кров'ю Христа, як непорочного й чистого Ягняти, 20 що призначений був іще перед закладинами світу, але був з'явлений вам за останнього часу. 21 Через Нього ви віруєте в Бога, що з мертвих Його воскресив та дав славу Йому, щоб була ваша віра й надія на Бога. 22 Послухом правді очистьте душі свої через Духа на нелицемірну братерську любов, і ревно від щирого серця любіть один одного, 23 бо народжені ви не з тлінного насіння, але з нетлінного, Словом Божим живим та тривалим. 24 Бо кожне тіло немов та трава, і всяка слава людини як цвіт трав'яний: засохне трава то й цвіт опаде, 25 а Слово Господнє повік пробуває! А це те Слово, яке звіщене вам в Євангелії. 2:1 Отож, відкладіть усяку злобу, і всякий підступ, і лицемірство, і заздрість, і всякі обмови, 2 і, немов новонароджені немовлята, жадайте щирого духовного молока, щоб ним вирости вам на спасіння, 3 якщо ви спробували, що добрий Господь. (Переклад І.Огієнка)

Інші читання: Йов 19:25-27, Івана 21:15-19, Псалом 90 Мойсея „Господи, пристановищем нашим Ти був...”

 

Благодать вам та мир від Бога Отця нашого й Господа Ісуса Христа!

     Дорогі брати і сестри! Ми зазвичай переймаємося майбутнім. Я маю на увазі, добру сторону нашої зацікавленості в майбутньому, а не гороскопи чи ворожіння. Отже, серйозні люди свою зацікавленість у майбутньому виявляють в тому, все планують заздалегідь. Наприклад, керівники держав окреслюють перспективи внутрішньої та зовнішньої політики, планують державний бюджет. Ну а пересічні громадяни також оцінюють як найближчу, так і більш віддалену перспективу: зважують можливості професійного зросту, планують сімейний бюджет, сподіваються на приємний відпочинок під час відпустки, тощо.

self-portrait-with-bandaged-ear-1889-1-1000

Вінсент Ван Гог (1853-1890). Автопортрет з люлькою.

 

     Нашу зацікавленість у питаннях “перспективи” використовують й ті, хто замовляють реклами. Колись мою увагу привернула одна з них. Вже довший час на бігбордах міста можна було бачити рекламу відомої кампанії, що виробляє цигарки. На біло-синьо-блакитному тлі вміщено обличчя чоловіка, наголос художник зробив на очах цього мужчини. А поверх цього „портрету” вміщено надпис: “Погляд у перспективу!” Перше, що хочеться зробити – механічно продовжити погляд цього чоловіка із бігборду. Здається, там, попереду, ми можемо побачити щось цікаве, знайти відповіді на якісь питання, зрозуміти, що нас очікує щось особливе! І, хоча я знав, що саме із цього місця відкривається мальовничий вид на проспект та парк, але я не міг подивитися в тому напрямку. У мене була проблема: зазвичай я бачив цю рекламу із вікна переповненого автобусу, коли їхав до навчання до семінарії. Навкруги повно людей і мені, проїжджаючи повз це місце кожен день, просто нікуди було дивитися, крім як в вікно і прямо на цей бігборд. В семінарії ж мене навчали, що Святе Письмо пояснюється тільки Святим Письмом. І відповідь на щось незрозуміле для нас в Біблії треба шукати там же, в тексті Писання. Отже, я застосував цей богословський принцип і до цієї реклами, шукаючи відповідь на питання: “Що ж це за перспектива?” І що ще можна було знайти в тексті рекламі? Коли я проїжджав повз цей бігборд десь так 20-й раз, я нарешті зауважив стандартну відповідь, яку вміщають на рекламі подібної продукції: “Паління може викликати захворювання на рак”. Ну як – перспективно?

Vincent van Gogh - Head of a skeleton with a burning cigarette-1000    Vincent Willem van Gogh 002

Finn Stone Collage. ереп зі скелетом із запаленою цигаркою (1885-86). Чоловік у розпачі чи біля брами Вічності. (1890).

 

     Ну а якщо особисто ми не палимо? Вірогідність розвитку раку тоді у нас менша. Можливо, ця страшна хвороба досягне нас у більш старшому віці, аніж наших друзів, що палять. Або може взагалі ми будемо настільки здорові, що помремо не від раку? Як говориться у відомій комедії, „Кто не курит и не пьет, тот здоровеньким помрет!” Ну і як – перспективно?

The Death of Van Gogh By Finn Stone-full-1400

Finn Stone (1971). Смерть Ван Гога (2016).

 

     Що ж, зазвичай роздуми про неминучу смерть, про старість, що передує їй, не підвищують нашого настрою. Також ми засмучені, коли помічаємо, що виглядаємо не так привабливо, як на фото 10-ти чи 20-річної давнини. Але із позицій життєвої філософії ми розуміємо, що це невідворотний напрямок течії нашого життя. Отже, подальше старіння та смерть – реальна перспектива нашого буття.

І сьогоднішнє Слово Боже – читання із 1-го послання Св. Петра, – говорить про це так: “Бо кожне тіло немов та трава, і всяка слава людини як цвіт трав'яний: засохне трава то й цвіт опаде, а Слово Господнє повік пробуває!” (в.24-25а).

VanGoghIrises2-1200

Вінсент Ван Гог (1853-1890). Іриси.

 

     Порівняння нашого тіла із травою, що в’яне та гине – це улюблений образ богонатхнених авторів. До нього зверталися і Мойсей, і Давид, і пророк Ісая. Саме вірші Ісаї використовує в своєму посланні Петро. Але головна точка порівняння тут не між травою та тілом, головне тут протиставлення смертності нашої гріховної плоті та вічності Праведного Бога, вічності Його Слова та певності тих обіцянок, які Господь дає нам у Своєму Слові. Адже “Слово Господнє повік пробуває!” (в.25а).

Stilleven met bijbel - s0008V1962 - Van Gogh Museum-1600

Вінсент Ван Гог (1853-1890). Натюрморт з Біблією та романом Еміля Золя.

 

     І ще одна важлива риса цих віршів та всього послання апостола Петра – це написано до віруючих, до дітей Божих. Віруючі ж, на відміну від людей світу цього, знають різницю між речами духовними, тобто вічними, та речами фізичними, тимчасовими. Погляд віруючих більш об'ємний, глибший. Бо християни навчені Письма. Тому вони знають як найближчу перспективу, тобто, як поводиться у щоденному житті; так і найдальшу перспективу – вічне життя, яке дарує Господь. Тобто, християни буквально можуть зазирати у майбутнє – у вічність. І Петро говорить про обидві ці площини. Він пригадує нам про вічне життя та про Того, Хто і як набув його нам. Також апостол закликає нас бути достойними учнями Слова Божого. Він говорить: “І коли ви Отцем звете Того, Хто кожного, не зважаючи на особу, судить за вчинок, то в страху провадьте час вашого тимчасового замешкання.” (в.17).

Vincent Van Gogh 1853-1890 The Good Samaritan-after-delacroix-1890-1000 

Вінсент Ван Гог (1853-1890). Добрий Самарянин (за Еженом Делакруа).

 

     Отже, для того, щоб бути справді здатними на “нелицемірну братерську любов” (в.22) ми маємо правдиво боятися та любити Бога. І ми правдиво боїмося Бога, бо розуміємо, що не здатні самі по собі бути такими святими як Він. Але ж саме цієї святості Бог від нас і вимагає: „Будьте святі, Я бо святий!” (1Петр.1:16). І ми правдиво любимо Бога, бо знаємо скільки нам прощено – адже віруючим прощено буквально все.

     Також християнам легко любити Бога, бо Він не абстрактний. Бо правдивий Бог об’явився нам у правдивій людині – у нашому Господі Ісусі Христі. Бог стався людиною саме заради нашого спасіння. У Христі Він прийняв справжнє людське тіло. Але ж “кожне тіло немов та трава, і всяка слава людини як цвіт трав'яний: засохне трава то й цвіт опаде” (в.24). Ісус же справді Той єдиний, Чиє тіло не мало гріха, і тому Він є Тим “Святим, Який не мав побачити тління” (Дії.2:27б), і Його тіло не повинно було деградувати, старітися, вмирати.

Pietà naar Delacroix - s0168V1962 - Van Gogh Museum-1000

Вінсент Ван Гог (1853-1890). Оплакування Христа (за Еженом Делакруа) (1890).

 

     Але Він сам Себе умалив до смерті на хресті, Він приніс Себе у жертву за наші гріхи, викупивши нас з під влади гріха, смерті та диявола. І Петро пригадує нам: “І знайте, що не тлінним сріблом або золотом відкуплені ви були від марного вашого життя,  [...] але дорогоцінною кров'ю Христа, як непорочного й чистого Ягняти”. (в.18-19). Які знайомі слова! Можливо, не завжди треба заглядати тільки в майбутнє, у перспективу. Корисним буває і ретроспективний погляд. Наприклад, у наш Катехізис. Пригадавши щось важливе, що ми вивчили раніше, можемо краще бачити і наше майбутнє.

     Далі апостол говорить, що тільки через Христа “ви віруєте в Бога, що з мертвих Його воскресив та дав славу Йому, щоб була ваша віра й надія на Бога” (в.21).

Разом із вірою ми отримуємо надію. Ми бачимо наше майбутнє певним – це вічність із Христом. Ну а як щодо більш близької перспективи? – Трохи проблем... Можливо. навіть й багато проблем... Але ж із Господом їх легше переносити. До того ж ми вже “народжені [...] не з тлінного насіння, але з нетлінного, Словом Божим живим та тривалим” (в.23). Ми народжені знову, народжені згори; відроджені Словом та водою нашого хрищення, і ми пов’язані у нашому хрищенні із Христом!

Vincent van Gogh - The Church in Auvers-sur-Oise View from the Chevet-1000

Вінсент Ван Гог (1853-1890).  The Church in Auvers-sur-Oise, View from the Chevet.

 

     Ісус очищує нас Своєю кров’ю від усякого гріха. І Він покріплює нашу віру, роблячи нас спільниками Свого тіла та Своєї крові у Господній Вечері. Так ми пов’язані із жертвою Христа на Голгофі, де Він раз і назавжди приніс Себе, щоб викупити нас від влади гріха, диявола та смерті.      Але також сьогоднішнє Слово Боже пригадує нам, що Христос “як непорочне й чисте Ягня, [...] призначений був іще перед закладинами світу” (в.20). Бог із вічності спланував спасіння людства. Із вічності Він це виконав у Христі. Із вічності Бог приготував нам місця біля Себе на небесах. “Бо ми – Його твориво, створені у Христі Ісусі на добрі діла, які Бог наперед приготував, щоб ми у них перебували”. (Еф.2:10).

     Дорогі брати та сестри! Якщо Бог приготував не тільки наше спасіння, але й наші добрі справи – робімо їх! “Отож, відкладіть усяку злобу, і всякий підступ, і лицемірство, і заздрість, і всякі обмови, і, немов новонароджені немовлята, жадайте щирого духовного молока, щоб ним вирости вам на спасіння, якщо ви спробували, що добрий Господь”. (2:1-3.) Амінь!

І нехай мир Божий, що вищий від усякого розуму, береже серця ваші та ваші думки у Христі Ісусі!” Амінь!

van Gogh Never Saw Christ The Redeemer - Starry Night - painting Art by Aja

Ван Гог ніколи не бачивв статую Христа-Dикупителя в Ріо-де-Жанейро by sagittariusgallery.

 

 

Проповіді - інші джерела

 


У Лютеранській Церкві проповідь займає центральне місце у Службі Божій (сподіваємось, що і в будь-якій іншій Християнській конфесії). Хіба що лютерани ставлять поруч із проповіддю Слова ще належне вживання Таїнства (Хрищення та Господньої Вечері). Але хіба можна уявити застосування Таїнства без проповіді Слова? Детальніше про зв’язок між проповіддю і Таїнством дивіться у розділі «ЗНАЙОМСТВО ІЗ ЛЮТЕРАНСТВОМ».

Отже, ми не випадково вибрали візуальним символом нашого сайту картину Лукаса Кранаха Старшого «Мартін Лютер проповідує Слово Боже».  Значення проповіді в Церкві неможливо переоцінити, бо тільки Слово Боже може нас спасти і змінити. Проповідь Закону Божого веде нас до пізнання гріха і власної неспроможності спастися (Рим.3:19). А проповідь Євангелія оживляє грішника, дає йому народження згори.

Бо тільки через Своє Слово Бог дає нам спасаючу віру.  Св.Павло і Святий Дух говорять: «Тож віра – від слухання, а слухання через Слово Христове» (Рим.10:17). Тільки свідчення про «Христа розп’ятого» (1Кор.1:23), тільки це «Слово про хреста» (1Кор.1:18) є «силою Божою на спасіння кожному» (Рим.1:16).

Лютеранська Церква завжди проповідували «спасіння кожному», тобто те, що Ісус помер «за всіх», «за весь світ» (Ів.1:29, Ів.3:16, 1Ів.2:2, Тита 2:11).  Ось тому і Слово Боже має бути проповідуване «для всіх»: для людей всіх вікових груп (як ви бачите на картині Кранаха, Лютер проповідує і для дорослих, і для дітей), для «всіх народів» (євреїв і греків (Рим.1:16б), німців та українців, американців і африканців тощо), таким чином, Слово повинно проповідуватися до нас особисто, а ми також маємо свідчити всім. Для публічної проповіді в Церкві Бог запровадив посади служителів, від імені яких Святим Духом говорить Апостол: «Оце ми як посли замість Христа, ніби Бог благає через нас, благаємо замість Христа: примиріться з Богом! Бо Того, Хто не відав гріха, Він учинив за нас гріхом, щоб стали ми Божою праведністю в Нім!» (2Кор.5:20).  Проповідь спасіння в Ісусі – це воля Божа, яка має виконуватися до Другого приходу Спасителя.

Підсумовуючи вище сказане, підкреслимо: подібним до того, як проповідь має бути центром Служби Божої, то серцевиною проповіді є свідчення про «Христа розп’ятого» (так, як це робив Лютер і як завжди робили конфесійні лютерани; так, як це зобразив на картині Лукас Кранах).  У такій проповіді зустрічаються Закон і Євангеліє у своїх найбільш виражених проявах: наші гріхи вбили нашого Господа Ісуса, але саме через те, що наші гріхи добровільно взяв на Себе Ісус, Який «був виданий за наші гріхи і воскрес для виправдання нашого» (Рим.4:25), то й Отець «вас, що мертві були в гріхах та в необрізанні вашого тіла, Він оживив разом із Ним, простивши усі гріхи, знищивши рукописання на нас, що наказами були проти нас, – Він із середини взяв його та й прибив на хресті» (Кол.2:13-14). 

Певно, в широкому розумінні ми можемо назвати проповідями і свідчення про Ісуса нашому другу, який не знає милостивого Бога, і подібні свідчення на вуличних євангелізаціях незнайомій людині. Проповідями можна назвати й виступи служителів на різноманітних громадських заходах, і виступи на телебаченні, й інші свідчення на якусь конкретну тему і поза контекстом Служби Божої. Хоча вони нерідко і є тематичними, але їхня головна та обов’язкова ознака та, що вони виголошуються на певне місце із Святого Письма. Інша принцип, за яким підбираються проповіді для цієї сторінки: тут ви зможете ознайомитися тільки із тими проповідями Слова, які виголошені  на Службі Божій у Громаді УЛЦ «ВСІХ СВЯТИХ» у Харкові (або, часом, у місії нашої Церкви на Харківщині). Зазвичай це саме проповіді місцевого парафіяльного пастиря, хоча ми з радістю вміщуємо на цій сторінці й проповіді інших пастирів, які були виголошені ними у парафії в Харкові особисто або прочитані конфірмованими членами нашої парафії, які проводили служіння за відсутності в певну неділю місцевого пастиря. 

Пастир Віктор Хаустов

Календар

СвятийДухХрест2

Молитви

Duerer-Prayer2

 

Аудіо проповіді

st peter preaching in the presence of st mark big

Аудіо музика

Gaudenzio Ferrari 002

Час Реформації

ЧАС РЕФОРМАЦІЇ - заставка

Українське лютеранство

Blog-V-Gorpynchuka

Блог п. Т.Коковського

Blog-Tarasa-Kokovskogo

Віттенберзький соловей

Wittenberg-Nightingale

Семінарія Св.Софії

УЛБ-222